Utbildningsplan - Rumslig gestaltning - informationsdesign
Omfattning
180.0 hp
Programkod
DKE21
Giltig från
Hösttermin 2014
Beslutsinstans
Fakultetsnämnden
Akademi
IDT
Diarienummer
MDH 2.1.2-407/13
Fastställd
2012-09-27
Reviderad
2013-12-12
Behörighet
Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6) eller Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).
Om utbildningsplaner
Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.
Mål
Programmets mål är:
- att tillgodose samhällets behov av personer som kan gestalta information i och med hjälp av rumsliga miljöer,
- att ge studenterna en utbildning som leder till goda förutsättningar att arbeta professionellt med information, särskilt rumsligt gestaltad sådan, samt
- att ge goda förutsättningar för fördjupade studier på magisternivå inom informationsdesign.
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
- visa kunskaper i framställning av måttsatta ritningar i för situationen lämpliga skala,
- visa kunskaper i färglära samt förstå och bruka färgsystem,
- visa kunskaper i principer för grafisk kommunikation,
- visa kunskap i kommunikationsteori,
- visa kunskaper i grundläggande terminologi inom rumslig gestaltning och informationsdesign,
- visa kunskaper om olika analysmodeller för verbala och visuella representationer,
- visa förståelse för olika aspekter och moment av designprocessen vid produktion av informationsmaterial och utformning av rum,
- visa förståelse och kunna redogöra för inom informationsdesign relevanta forskningsfrågor,
- visa kunskap om centrala juridiska och etiska regelverk/principer inom informationsområdet,
- visa förståelse för hur egenskaperna hos ljud, ljus och material påverkar människors upplevelse av rummet, samt
- visa förståelse för mottagaraspektens betydelse vid utformning av informationsmaterial.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
- visa förmåga att gestalta rumslig information utifrån begreppen läslighet, läsbarhet och läsvärde analogt såväl som digitalt,
- visa förmåga att gestalta information med rumsliga element,
- visa förmåga att självständigt planera och genomdriva målgrupps- och situationsanpassade rumsliga miljöer genom analys, research och materialval,
- visa förmåga att självständigt kunna söka, inhämta, kritiskt värdera, sovra och strukturera information,
- visa färdigheter i datorstödd bildproduktion i 2-D och 3-D, layout och kommunikation på en grundläggande nivå,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att aktivt delta i och leda projektgrupper där olika kompetensområden samarbetar,
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till hållbar utveckling i lokalt och globalt perspektiv samt med beaktande av övriga relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa förmåga till innovativt och entreprenöriellt förhållningssätt, samt
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för problem och lösningar beträffande informationsdesign i dialog med företag, samhälle och andra grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
- visa insikt i etiska och moraliska frågor relaterade till produktion och bedömning av informationsmaterial,
- visa insikt i betydelsen av ett vetenskapligt,förhållningssätt
- visa förmåga att identifiera eget behov av ytterligare kunskap och kompetensutveckling, samt
- visa på samband mellan estetik/form och konstruktion samt identifiera brus och kunna bearbeta störningsmoment.
Undervisningsspråk
Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska, vilket innebär att föreläsningar och kursinformation ges på svenska. Obligatorisk litteratur på engelska förekommer samt i viss mån engelskspråkiga gästföreläsare/gästlärare.
Innehåll
Rumslig gestaltning - informationsdesign är en treårig utbildning inom informationsdesign. Det första året skaffar sig studenten en teoretisk bas i ämnet informationsdesign samt en grund i de praktiska kunskaperna inom rumslig gestaltning. Viktiga inslag under första året är att bekanta sig med verktyg, analoga såväl som digitala, för kreativt skapande, arbetsmetoder, tekniker och material inom rumslig gestaltning.
Det andra året fokuserar mer på tillämpning av kunskaperna där arbete i projekt och mot uppdragsgivare blir tydligare. Kurser i grafisk form och vetenskapliga metoder tillkommer under detta år. Från det andra året finns viss valbarhet.
Det tredje året sker ytterligare en fördjupning där inslag av praktisk tillämpning och självständigt arbete är betydande. Här ges studenten möjlighet att utveckla en personlig inriktning inom rumslig gestaltning.
Studenterna skaffar sig inom programmets kurser en gemensam kunskapsgrund men via val av projekt kan de fördjupa sig inom områden som expo/utställning, event eller formgivning av miljöer exteriört och interiört. Via de valbara kurserna ges möjlighet att skapa sin egen kompetensprofil efter vad studenten själv är intresserad av inom exempelvis områdena grafisk form, ljud och 3-D.
Undervisningen ger teoretisk grund och praktisk färdighet, vilket innebär klassrumsundervisning, projektarbeten och praktiska övningar. Arbete sker både enskilt och i grupp. Studenten förväntas avsätta avsevärd tid för självstudier och gruppuppgifter också utanför schemalagd tid. Under utbildningstiden förekommer samarbete med de andra utbildningarna inom ämnet informationsdesign, och arbete i projektform förekommer ofta. Redovisning av uppgifter sker både enskilt och i grupp. Kommentarer och feedback från läraren ges både muntligt och i skrift. Ett viktigt inslag i undervisningen är att reflektera och diskutera kring sitt eget och andra studenters arbete.
Gästföreläsare från olika områden bjuds in till utbildningen och institutionen har god kontakt med samarbetspartners utanför högskolan. Under studietiden kan studenten därför möta tänkbara framtida arbetsgivare på flera olika sätt.
Examinationen av kurser inom programmet sker vanligen via inlämningsuppgifter med muntlig eller skriftlig redogörelse samt seminarier. I vissa kurser förekommer även skriftliga prov/tentamina.
Utbildningen innehåller såväl teoretiska som praktiska moment där studenten utvecklar sin förmåga att använda verktyg och metoder för utformning, utprovning och analys av information med fokus på tillfälliga rum och rumsligheter av olika slag. Stor vikt läggs vid samspel och samverkan mellan text/ljud/ljus och bild/visuella element i tredimensionella miljöer. Studenten tränas i förmågan att värdera och använda färger, former, ljud, ljus och text i olika expositions- och utställningssammanhang. Studenten övar sig även i att använda olika metoder och tekniker för att gestalta sina idéer, såväl två- som tredimensionellt, i form av ritningar, modeller och realiseringar.
Utöver detta ges inom ramen för informationsdesign kunskap om verbal och visuell gestaltning, samt de olika krav som kan ställas på utformning av information i olika sammanhang och i olika medier. Det innebär att studenten bekantar sig med bland annat medie- och kommunikationsteori, retorik, källkritik och perceptionspsykologi.
Årskurs 1
Informationsdesign:
Introduktion till informationsdesign, 7,5 hp
Planerad kommunikation, 7,5 hp
Grafisk form – grundkurs, 7,5 hp
Kognitiva processer, 7,5 hp
Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning:
Kreativa verktyg, 7,5 hp
Digitala verktyg, 7,5 hp
Rumsligheter, 7,5 hp
Rum och kontext, 7,5 hp
Årskurs 2
Informationsdesign:
Grafisk form 2 - fördjupning, 7,5 hp
Retorik och berättarteknik, 7,5 hp
Vetenskap och design, 7,5 hp
Informationsdesign i praktiken, 7,5 hp
Valbart 30 hp:
Informationsdesign:
Att informera med text, 7,5 hp
Informationsdesign: webbdesign, 7,5 hp
Introduktion till ljuddesign, 7,5 hp
Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning:
3D-miljöer, 7,5 hp
Konstruktion och material, 7,5 hp
Ljus i rumslig gestaltning, 7,5 hp
Rumslig gestaltning utomhus, 7,5 hp
Årskurs 3
Informationsdesign:
Examensarbete, 15 hp
Forskningsprocesser, 7,5 hp
Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning:
Rumslig gestaltning - fördjupning, 7,5 hp
Valbart 30 hp:
Informationsdesign:
Att informera med text, 7,5 hp
Informationsdesign: webbdesign, 7,5 hp
Branschanalys och yrkesorientering, 7,5 hp
Informationsdesign med inriktning mot Rumslig gestaltning:
Projektledning för informationsdesignprojekt, 7,5 hp
Kreativitet och idé, 7,5 hp
Plats, rum och rörelse, 7,5 hp
Val inom programmet
Inför terminerna termin 3, 4 och 5 görs val inom programmet. Val av kurs kan påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. Beroende på vilka kurser studenten väljer under termin 3 0ch 4 finns dessutom möjlighet till utlandsstudier eller att välja fritt från högskolans utbud.
Examen
Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen/examina:
- Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Informationsdesign (Bachelor of Arts in Information Design)
- Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning (Bachelor of Arts in Information Design with Specialization in Spatial Design)
Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på högskolans webbplats.