Utbildningsplan - Förskollärarprogrammet, erfarenhetsbaserat
Omfattning
210.0 hp
Programkod
GFER1
Giltig från
Hösttermin 2025
Beslutsinstans
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Akademi
UKK
Diarienummer
2025/0656
Fastställd
2025-03-11
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2.
Därtill ställs krav på minst fem års dokumenterad yrkeserfarenhet av
pedagogiskt arbete i svensk förskola på heltid (alternativt åtta års
dokumenterad yrkeserfarenhet på minst halvtid) varav minst två år
sammanhängande. Yrkeserfarenheten ska ha skett efter 1998, i verksamhet som följer svensk läroplan för förskolan och ska styrkas genom tjänstgöringsintyg.
Om utbildningsplaner
Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.
Mål
För förskollärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare i den verksamhet som
utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
För att uppnå förskollärarexamen gäller de allmänna målen i 1 kap. 8 § i Högskolelagen. Därutöver gäller de nationellt fastställda målen för förskollärarexamen angivna nedan under denna rubrik (Högskoleförordningen 1993:100, bilaga 2).
Kunskap och förståelse
För förskollärarexamen ska studenten:
- visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana kunskaper i förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området och inom de ämnesområden som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
- visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och språkutveckling,
- visa kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För förskollärarexamen ska studenten:
- visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas,
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
- visa förmåga att tillämpa sådan förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området och inom de ämnesområden som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
- visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose barns behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för barn med neuropsykiatriska svårigheter,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För förskollärarexamen ska studenten:
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
Undervisningsspråk
Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska. Engelskspråkig litteratur samt seminarier/föreläsningar på engelska kan förekomma.
Innehåll
Utbildningen omfattar 157,5 hp och leder till förskollärarexamen om 210 hp varav 52,5 hp valideras mot yrkeslivserfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan utifrån tjänstgöringsintyg vid antagning enligt de särskilda behörighetskraven. Utbildningens utgångspunkt är de kunskaper och erfarenheter som studenten har med sig från arbetet i förskolans pedagogiska verksamhet.
Utbildningen bygger på ett tematiskt arbetssätt och sätter fokus på: förskollärarens ledarskap och ansvar för inkluderande undervisning och arbetssätt i förskola. Utbildningen utgår från och bygger vidare på studentens kunskaper och färdigheter som har förvärvats vid arbete i barngrupp i förskola. Praktisk erfarenhet används för att belysa och värdera teori likväl som teori används för att belysa, omvärdera och problematisera praktiken. Utbildningen kombinerar teori med praktisk erfarenhet genom regelbunden och nära kontakt med förskoleverksamhet. Programmet består av följande utbildningsområden som läses tematiskt i tvärvetenskapliga kurser:
- förskolepedagogiskt område (ÄMNE) 92,5 hp, vari ett självständigt arbete om 15 hp ingår,
- utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) 50 hp,
- verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 15 hp, förlagd inom relevant verksamhet.
Förskolepedagogiskt område
Det förskolepedagogiska området omfattar kurser som ger kunskaper om barns utveckling och lärande, förskolans organisation och dess fostrande uppdrag samt ämnesdidaktiska kunskaper inom olika områden knutna till förskolans utbildning såsom läs- och skrivinlärning, matematikinlärning, barns kommunikation och språkutveckling, naturorientering och teknik samt praktiska och estetiska lärprocesser. Leken som pedagogiskt verktyg betonas genomgående då leken har stor betydelse för barns kunskapsutveckling och omvärldsförståelse.
Utbildningsvetenskaplig kärna
Studierna i den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar centrala och generella kunskaper för förskollärare. Kurserna anknyter till den kommande yrkesutövningen med följande innehåll:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt förskolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling och lärande, som ska ha ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.
Verksamhetsförlagd utbildning
Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) sker vid tre tillfällen under utbildningstiden. Utöver den verksamhetsförlagda utbildningen innehåller utbildningen kontinuerliga inslag av fältstudier. Fältstudierna innebär att studenten fördjupar förståelsen för, och kunskapen kring, yrkets frågor och komplexitet. Fältstudierna syftar till att belysa teori och praktik som ömsesidigt beroende av varandra.
Genom den kontinuerliga kontakten med övningsförskolan ges studenten möjlighet att tillsammans med handledare och övrig personal på övningsförskolan bygga vidare på yrkeserfarenheten och utveckla en kompetens och ett språk för professionell reflektion och erfarenhetsutbyte. Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till för utbildningen relevant verksamhet/skolform samt till relevanta ämnen/ämnesområden och omfattar följande:
- Ledning, planering, genomförande, dokumentation, utvärdering och uppföljning av undervisning och utbildning på vetenskaplig grund, enskilt och tillsammans med andra under handledning
- Auskultation, observation och kritisk reflektion i samband med verksamhet i förskolans vardag
- Aktivt deltagande vid övningsförskolans utvecklingstillfällen
Ovanstående delar av den verksamhetsförlagda utbildningen relateras till de lärandemål för VFU som är framskrivna i respektive kursplan. Den avslutande VFU-perioden knyter samman utbildningens olika delar för en professionsbas. Den verksamhetsförlagda utbildningen examineras av lärare på universitet efter samråd med övningsförskolans handledare, grundat på dokumentation i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning. Student som inte blir godkänd på den verksamhetsförlagda utbildningen ges endast ett ytterligare prövningstillfälle.
VFU ska genomföras på en övningsförskola och fältstudiernas genomförande framgår av respektive kursplan. Samarbetet mellan universitetet och övningsförskola regleras i ett av universitetet skrivet avtal.
Självständigt arbete (examensarbete)
Det självständiga arbetet ger studenten möjlighet att knyta samman utbildningens olika delar utifrån goda vetenskapliga färdigheter. Det självständiga arbetet i förskollärarprogrammet omfattar 15 hp och genomförs som ett sammanhållet arbete på grundnivå.
Läsordning obligatoriska kurser
Årskurs 1
- Förskolans uppdrag och förskollärares ansvar i utbildning och undervisning, 22,5 hp
Ovanstående innehåll hämtas från förskolepedagogiskt område 10 hp och utbildningsvetenskaplig kärna 12,5 hp.
- Förskollärares ledarskap i en samverkande förskola för barns bästa, 22,5 hp
Ovanstående innehåll hämtas från förskolepedagogiskt område 7,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 11,5 hp och verksamhetsförlagd utbildning 3,5 hp.
Årskurs 2
- Perspektiv på barns samspel och språkande i förskolan, 22,5hp
Ovanstående innehåll hämtas från förskolepedagogiskt område 17,5 hp och utbildningsvetenskaplig kärna 5 hp.
- Utforskande undervisning i kreativa förskolemiljöer, 22,5hp
Ovanstående innehåll hämtas från förskolepedagogiskt område 18,5 hp och verksamhetsförlagd utbildning 4 hp.
Årskurs 3
- Hållbar och likvärdig förskola, 22,5hp
Ovanstående innehåll hämtas från förskolepedagogiskt område 12,5 hp och utbildningsvetenskaplig kärna 10 hp.
- Ledarskap, utbildning och undervisning på vetenskaplig grund, 22,5hp
Ovanstående innehåll hämtas från förskolepedagogiskt område 4 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 11 hp och verksamhetsförlagd utbildning 7,5hp.
Årskurs 4
- Fördjupningsarbete för en förskola i utveckling, 22,5hp
Ovanstående innehåll hämtas från förskolepedagogiskt område 22,5hp.
Mindre förändringar i kursutbudet kan komma att ske under utbildningen till följd av kontinuerligt kvalitetsarbete.
Programmet är uppbyggt utifrån tre nivåer: grundläggande, befästande och fördjupande. Utifrån tidigare yrkeserfarenhet grundläggs kunskaper inom det förskolepedagogiska området under den första terminen. Det inkluderar förskollärares uppdrag, yrkesetik och ledarskap för alla barns lek, lärande och omsorg. Utifrån ett utbildningsvetenskapligt perspektiv grundläggs kunskaper om förskolan och förskolläraryrket i ett nutida och historiskt perspektiv. Här tas även utgångspunkt i tidigare yrkeserfarenheter för att grundlägga teorier och modeller för lärande, utveckling och undervisning.
Under följande tre terminer utvecklas och befästs kunskaper inom olika ämnesområden som är relevanta för förskollärares uppdrag, ledarskap och för förskolans pedagogik och didaktik. Inom det förskolepedagogiska området befästs samverkansuppdraget och kunskaper om alla barns olika språk och samspel samt läs och skrivutveckling. Här befästs även estetiken som lärprocess och uttrycksform samt matematik-, naturvetenskap- och teknikämnenas didaktik. Utifrån den utbildningsvetenskapliga kärnan befästs sociala relationer och konflikthantering, ledarskapet tillika förmågan att leda uppföljning och analys av lärande och utveckling. Inom den verksamhetsförlagda utbildningen befästs kunskaper, förmågor och förhållningssätt för uppdraget och ansvaret att leda undervisning och utbildning.
Under programmets tre avslutande terminer fördjupas komplexitet i uppdrag och ansvar genom att relatera till hållbarhet, kvalitet, utvärdering och utveckling av undervisning och förskolans praktik. Inom det förskolepedagogiska området fördjupas kunskaper och förmågor att självständigt leda och utveckla utbildning och undervisning för likvärdighet på vetenskaplig grund. Kunskap om barns mångfacetterade barndom och skilda förutsättningar för tillhörighet och välmående fördjupas. Inom utbildningsvetenskaplig kärna fördjupas det vetenskapliga förhållningssättet och forskningsmetodiken samt specialpedagogiska perspektiv på barns behov av lek, lärande och omsorg. Inom verksamhetsförlagd utbildning fördjupas färdigheter, förmågor och förhållningssätt för att självständigt arbeta som förskollärare i en omvärld i ständig förändring.
Val inom programmet
Programmet innehåller inga valbara kurser. Student på förskollärarprogrammet garanteras plats på kurser omfattande 22,5 hp per termin.
För att bli antagen till kurser inom program krävs att den studerande uppfyller den särskilda behörigheten som föreskrivs. Den särskilda behörigheten framgår av respektive kursplan.
Examen
Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att studenten uppfyller fordringarna för följande examen:
- Förskollärarexamen (Degree of Bachelor of Arts in Pre-School Education)
52,5 hp valideras mot yrkeslivserfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan utifrån tjänstgöringsintyg vid antagning enligt de särskilda behörighetskraven. Studenterna läser återstående 157,5 hp kurser enligt utbildningsplan. Om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på universitetets webbplats.
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För varje kurs vid universitetet anges i kursplanen bland annat formerna för hur studenternas prestationer ska bedömas såsom typer av examination för
ingående moment och betygsgrader. Examinationen för en kurs är översiktligt beskriven i kursplanen som förtydligas och kompletteras med skriftlig information vid kursstart. Mälardalens universitet har regler och anvisningar för vad som gäller vid examination. Dessa finns tillgängliga via universitetets webbplats.