Utbildningsplan - Beteendevetenskapliga programmet - Arbetsliv, kommunikation och hälsa
Omfattning
180.0 hp
Programkod
GKV14
Giltig från
Hösttermin 2025
Beslutsinstans
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademi
HVV
Diarienummer
2024/2743
Fastställd
2024-12-17
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Om utbildningsplaner
Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.
Mål
Det övergripande målet med programmet är att de studerande ska tillägna sig kunskaper om teorier inom det beteendevetenskapliga området samt förberedas för både yrkesverksamhet inom detta fält och fortsatta studier på avancerad nivå.
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Undervisningsspråk
Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska. Den kurslitteratur som används är dock till stor del engelskspråkig även om omfattningen varierar mellan olika kurser. Enstaka kurser eller undervisningsmoment kan ges på engelska.
Innehåll
Beteendevetenskapliga programmet 180 högskolepoäng är en beteendevetenskaplig utbildning med tre huvudområden: pedagogik, psykologi och sociologi. Orten där kurserna ges kan variera.
Pedagogik studerar människan som lärande och kunskapande varelse, närmare bestämt lärandets och kunskapandets villkor, innebörder och effekter på såväl individuell, organisatorisk som samhällelig nivå. Psykologi handlar om människors upplevelser och beteenden, vilket innefattar reaktions- och beteendemönster, handlingar och val, värderingar och attityder samt människors individuella utveckling och sociala relationer. Sociologi handlar om "människan i samhället och samhället i människan", dvs. hur samhällens organisation och maktförhållanden påverkar och påverkas av socialt samspel (i familjer, på arbetsplatser, i föreningar osv.) och hur olika sociala gruppers identitet, relationer och materiella resurser sammanhänger med detta.
Programmets första år består av grundläggande beteendevetenskapliga kurser inom pedagogik, psykologi och sociologi. Under termin tre fortsätter den studerande att läsa dessa ämnen men inriktade mot temaområdena kommunikation, hälsa och arbetsliv. Utifrån dessa erfarenheter ska den studerande välja ett huvudområde till termin fyra och termin sex som leder till en fördjupning om 90 högskolepoäng i antingen pedagogik, psykologi eller sociologi.
Under termin fem läser studenten färdighetsorienterade kurser i samtalsmetodik, projektledning, hälsointervention samt juridik för beteendevetare. Utifrån valt huvudområde genomförs ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng under termin sex. Det finns möjlighet att utöver programmets sex terminer läsa en sjunde termin med platsgaranti, då väljer studenten ytterligare en av de kurser som erbjuds under termin fyra eller sex i programmets huvudämnen.
Genom kritiskt tänkande, reflekterande, kunskapsproducerande arbeten, fördjupningsmoment och metodiska övningar, i kombination med projektarbete, muntliga och skriftliga presentationer samt kommunikationsövningar, läggs grunden till både anställningsbarhet och fortsatta studier på avancerad nivå inom området.
Årskurs 1
Pedagogik, Psykologi och Sociologi
Introduktion för beteendevetare 7,5 hp
Forskningsmetod 7,5 hp
Pedagogik
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv 7,5 hp
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv 7,5 hp
Sociologi
Socialpsykologiska perspektiv - Att förstå människors relationer 7,5 hp
Sociologiska perspektiv - Att förstå samhället 7,5 hp
Psykologi
Individens upplevelse och beteende, introduktion till psykologi 7,5 hp
Personlighets- och socialpsykologi 7,5 hp
Årskurs 2
Pedagogik, Psykologi och Sociologi
Kommunikation för beteendevetare 10 hp
Hälsa för beteendevetare 10 hp
Arbetsliv för beteendevetare 10 hp
Valbart 30 hp:
Pedagogik
Pedagogik 31-60 - Arbetsliv, lärande och förändring 30 hp
Psykologi
Psykologi 31-60, med inriktning mot arbetsliv* 30 hp
Psykologi 31-60, med inriktning mot hälsa* 30 hp
Sociologi
Sociologi med socialpsykologisk inriktning 31-60 30 hp
Årskurs 3
Pedagogik, Psykologi och Sociologi
Hälsofrämjande existentiella gruppsamtal 7,5 hp
Att genomföra professionella samtal 7,5 hp
Förändringsledarskap och projektledning i ett beteendevetenskapligt perspektiv 7,5 hp
Juridik för beteendevetare 7,5 hp
Valbart 30 hp:
Pedagogik
Pedagogik 31-60 - Arbetsliv, lärande och förändring 30 hp
Pedagogik 61-90 - Pedagogik som vetenskap och forskningsområde 30 hp
Psykologi
Psykologi 31-60, med inriktning mot arbetsliv* 30 hp
Psykologi 31-60, med inriktning mot hälsa* 30 hp
Psykologi 61-90 30 hp
Sociologi
Sociologi med socialpsykologisk inriktning 31-60 30 hp
Sociologi med socialpsykologisk inriktning 61-90 30 hp
* Kurserna ges enbart vissa terminer.
Mindre förändringar i kursutbudet kan komma att ske under utbildningen till följd av kontinuerligt kvalitetsarbete.
Val inom programmet
Studenten väljer ett huvudområde inför termin fyra och termin sex som leder till en fördjupning om 90 högskolepoäng i antingen pedagogik, psykologi eller sociologi - under förutsättning att den särskilda behörigheten uppfyllts och att kurserna sökts i tid. I de tre huvudområdena garanteras termin fyra plats på kurser på fördjupningsnivå G1F, termin sex garanteras platser på kurser på fördjupningsnivå G1F eller G2E. Utöver programmets sex terminer finns möjlighet att läsa en sjunde termin med platsgaranti, då väljer studenten ytterligare en av de kurser som erbjuds under termin fyra eller sex i programmets huvudämnen.
Examen
Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen/examina:
- Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Pedagogik (Bachelor of Science in Education),
- Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Psykologi (Bachelor of Science in Psychology), eller
- Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Sociologi (Bachelor of Science in Sociology).
Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på universitetets webbplats.
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För varje kurs vid universitetet anges i kursplanen bland annat formerna för hur studenternas prestationer ska bedömas såsom typer av examination för ingående moment och betygsgrader. Examination för en kurs är översiktligt beskriven i kursplanen som förtydligas och kompletteras med skriftlig information vid kursstart. Universitetet har beslutat om regler och anvisningar för examination och dessa finns tillgängliga via universitetets webbplats.