Utbildningsplan - Innovationsprogrammet
Omfattning
180.0 hp
Programkod
GKE06
Giltig från
Hösttermin 2023
Beslutsinstans
Fakultetsnämnden
Akademi
IDT
Diarienummer
2022/2493
Fastställd
2014-09-11
Reviderad
2022-10-27
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Om utbildningsplaner
Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.
Mål
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter samt kunna delta i, leda och på ett vetenskapligt sätt studera reella innovationsprocesser.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet innovationsteknik, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området, till exempel produktutveckling och värdeskapande processer, hållbar teknikutveckling, entreprenörskap eller innovationsledning, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera kring innovationsteknik och innovationsprocesser och relaterade frågeställningar och situationer
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa praktiska och teoretiska problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera vetenskaplig och praktisk kunskap, samt i dialog med olika grupper hantera problem och dessas lösningar
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom områdena entreprenörskap och innovationsledning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet innovationsteknik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens inom områdena entreprenörskap och innovationsledning.
Undervisningsspråk
Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska, men engelskspråkiga föreläsningar och seminarier kan förekomma. Engelskspråkig litteratur är vanlig på kurserna inom programmet.
Innehåll
Innovationsprogrammet har sin huvudsakliga fördjupning inom huvudområdet innovationsteknik. Utöver fördjupningen finns valfrihet att välja olika inriktningar.
Övergripande behandlar innovationsteknik vad innovation är och hur det åstadkoms. Programmet är upplagt genom att studenterna ges fördjupade kunskaper om att leda och organisera innovationsarbete i olika sammanhang, vilket medför att programmet innehåller undervisning om tekniker, verktyg, procedurer och system för att möjliggöra och åstadkomma innovation. Kompetensområden som relaterar till ämnesområdet innovationsteknik är: entreprenörskap, innovationsledning, samproduktion och metod, framsyn, kreativitet samt tjänsteinnovation.
Utöver 90 högskolepoäng innovationsteknik läser studenterna 90 högskolepoäng inom andra områden. Inriktningarna bidrar till att innovationsstudenterna ges förutsättningar till att sätta in innovationsteknik i ett vidare sammanhang. Programmet ger möjlighet att fördjupa sig inom innovationsteknik samt annat ämne (sociologi eller psykologi). Möjlighet finns även till att välja innovationsprogrammet med en bred ansats (sociologi och psykologi och företagsekonomi).
De valbara inriktningarna bidrar till en ökad förståelse för förutsättningar för innovation utifrån ett helhetsperspektiv om studenten väljer en bred ansats, med fokus på individ, samhälle och ekonomi. Övergripande beskrivning av respektive inriktning följer här: Psykologi handlar människors upplevelser och beteenden, vilket innefattar reaktioner och beteendemönster, handlingar och val, värderingar och attityder samt människors individuella utveckling och sociala relationer. Sociologi handlar om "människan i samhället" och "samhället i människan" dvs. hur samhällens organisation och maktförhållanden påverkar och påverkas av socialt samspel och hur olika sociala gruppers identitet, relationer och materiella resurser sammanhänger med detta. Företagsekonomi behandlar områdena organisationsteori, marknadsföringsteori samt redovisning och finansiering i en företagskontext.
Utbildningen inleds med ett gemensamt första år för alla studenter inom huvudområdet innovationsteknik där fokus ligger på tidiga faser av innovationsprocessen samt innovationsledning. Under året läggs initialt en grund inom ämnet innovationsteknik för att sedan introducera bredden inom ämnet och samtidigt påbörja en progression inom vetenskaplig metod och kunskapsutveckling.
Studenterna fördjupar sedan sina akademiska kunskaper under termin 5 inom området innovationsteknik med fokus på forskningsdesign och metod. Avslutningsvis skriver studenterna ett examensarbete som fördjupar kunskaperna inom avgränsad del av området innovationsteknik där studenterna förväntas skapa och leverera både ett kunskapsbidrag inom ämnesområdet samt ett innovationsbidrag genom samproduktion i uppdrag mot en uppdragsgivare som studenterna själva väljer.
Under termin 3 och 4 och 6 läser studenterna sina inriktningsval.
Innovationsprogrammet är ett utbildningsprogram som strävar efter att erbjuda studenterna samproduktionskompetens, vilket innebär att det finns en progressionstanke hur och när studenter samverkar med omgivande samhälle. Programmet ges med såväl campusträffar som flexibla lärandeformer via en webbaserad lärplattform. Arbetsformerna varierar med individuella arbeten, arbeten i grupp, gruppdiskussioner, föreläsningar, övningar, simuleringar samt egna studier. Läsning, bearbetning och kritisk bedömning av olika former av litteratur utgör ett centralt inslag liksom praktiska tillämpningar och praktiska övningar. Ett viktigt inslag utgörs av fältstudier och samverkansaktiviteter som är centrala arbetsformer i innovationsarbete. Kopplingen mellan litteratur/föreläsningar och fältstudier/samverkansaktiviteter sker i olika former av uppgifter, som utförs i olika konstellationer och som redovisas i seminarier som inlämningsuppgifter och/eller som praktiska prov. Genom detta skapas förutsättningar för att studenten kan få en fördjupad förståelse för den betydelse sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet har i yrkesutövningen. Dessutom får studenten kontinuerligt pröva och kritiskt reflektera kring och värdera olika former av datainsamling under fältstudier och samverkansprojekt. För att ge studenterna möjligheter att utveckla sin förmåga att arbeta i multidisciplinära arbetsgrupper, görs vissa kursmoment i samarbete över ämnesgränser.
Kurser i programmet redovisas årsvis nedan sorterat efter huvudområde/ämnesområde:
Årskurs 1
Innovationsteknik:
Introduktion till innovationsteknik, 7,5 hp
Agil projektledning för innovation, 7,5 hp
Entreprenörskap 1, 7,5 hp
Kreativitet i innovationsprocesser, 7,5 hp
Tjänsteinnovation, 5 hp
Ansvarsfull innovation, 5 hp
Trendspaning i teori och praktik, 7,5 hp
Innovationsledning i teori och praktik, 7,5 hp
Uppsats och metod, 5 hp
Årskurs 2
Företagsekonomi:
Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp
och
Psykologi:
Psykologi 1-30, 30 hp
eller
Psykologi:
Psykologi 1-30, 30 hp
Psykologi 31-60, 30 hp
eller
Sociologi:
Sociologi med socialpsykologisk inriktning 1-30, 30 hp
Sociologi med socialpsykologisk inriktning 31-60, 30 hp
Årskurs 3
Innovationsteknik:
Examensarbete i innovationsteknik, 20 hp
Forskningsdesign och metod, 10 hp
och
Psykologi:
Psykologi 61-90, 30 hp
eller
Sociologi:
Sociologi med socialpsykologisk inriktning 61-90, 30 hp
eller
Sociologi:
Sociologi med socialpsykologisk inriktning 1-30, 30 hp
Val inom programmet
Alla delar av programmet läses av programmets samtliga studenter förutom under termin 3, 4 och 6 som innehåller valbara kurser. Studenten har platsgaranti för kurser presenterade i utbildningsplanen om behörighet uppnås. Studenter kan också välja att läsa andra kurser inom ämnet eller något annat ämne, vid annan högskola eller universitet nationellt eller internationellt, men då gäller inte platsgarantin.
Examen
När programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på universitetets webbplats.
Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen:
- Filosofie kandidatexamen med huvudområdet innovationsteknik (Degree of Bachelor in Science in Innovation Technology)