Text

Utbildningsplan - Masterprogram i primärvård avancerad specialistsjuksköterska

Omfattning

60.0 hp

Programkod

AMM14

Giltig från

Hösttermin 2023

Beslutsinstans

Fakultetsnämnden

Akademi

HVV

Diarienummer

2020/2727

Fastställd

2021-04-22

Särskild behörighet

Magisterexamen med huvudområdet vårdvetenskap/omvårdnad och Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot primärvård eller motsvarande. Därutöver krävs Engelska B eller Engelska 6.

Om utbildningsplaner

Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.

Mål

Utbildning på avancerad nivå utgår från kunskaper inom utbildning på grundnivå och innebär fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor gällande att:

  • ytterligare utveckla förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).

Studenten ska efter fullgjorda studier på masterprogram i primärvård: avancerad klinisk specialistsjuksköterska visa sådan kunskap och förmåga som krävs för självständigt arbete som avancerad klinisk specialistsjuksköterska inom barnhälsovård och elevhälsa eller på vårdcentral.

Lokala mål
För masterexamen ska studenten:

  • visa kunskap som krävs för förskrivningsrätt av vissa läkemedel, tekniska hjälpmedel och förbrukningsartiklar.

Nedan följer de mål som finns i högskoleförordningens examensbeskrivning för masterexamen (1993:100, bilaga 2)

Kunskap och förståelse

För masterexamen ska studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings‐ och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga

För masterexamen ska studenten:

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings‐ och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För masterexamen ska studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings‐ och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Undervisningsspråk

Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska, viss undervisning kan ske på engelska. Svensk och engelsk litteratur används.

Innehåll

Programmet består huvudsakligen av kurser inom vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad. Denna vetenskap kännetecknas av helhetssyn på människan, med fokus på hur hälsa kan bevaras och hur lidande och sjukdom hanteras. Den innefattar även människors resurser och behov av vård och stöd i livets olika skeenden ur ett närstående-, vårdar- och organisationsperspektiv. Därutöver ingår medicinsk vetenskap med fokus på farmakologi och sjukdomslära gällande de medicinska vårdbehov som bedöms, planeras, behandlas och utvärderas inom primärvård. I programmet finns en avgränsning gällande primärvård avseende att den omfattar arenorna barnavårdscentral, elevhälsa och vårdcentral. Kursernas innehåll avseende medicinsk vetenskap ger förutsättningar för att ansöka om förskrivningsrätt för vissa läkemedel, tekniska hjälpmedel och förbrukningsartiklar. Programmets kursinnehåll innefattar även folkhälsovetenskap med fokus på livsvillkorens, levnadsvanornas och hälsosystemets betydelse för befolkningens hälsa.

Utbildningen består av teoretiska- och verksamhetsförlagda delar som integreras. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar minst 7 hp. Lärande sker genom föreläsningar, seminarier, muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter enskilt och i grupp. I studentens lärande främjas förmåga att reflektera, problematisera och analysera för att utveckla sitt vetenskapliga förhållningsätt.

År 1
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad:
Avancerad hälsobedömning för planering, behandling och utvärdering inom barnhälsovård och elevhälsa 15 hp varav 7,5 hp medicinsk vetenskap eller
Avancerad hälsobedömning för planering, behandling och utvärdering på vårdcentral 15 hp varav 7,5 hp medicinsk vetenskap
Personcentrerad och barncentrerad vård samt familjefokuserad omvårdnad 7,5 hp
Förbättringsarbete och implementering av evidens inom primärvård 7,5 hp
Examensarbete med inriktning mot primärvård, master 15 hp

Medicinsk vetenskap:
Farmakologi och förskrivningsrätt 4,5 hp
Farmakologi och sjukdomslära 10,5 hp

Val inom programmet

Inriktning mot barnhälsovård och elevhälsa eller vårdcentral väljs då studenten söker till programmet. Inom inriktningen barnhälsovård och elevhälsa läser studenterna kursen Avancerad hälsobedömning för planering, behandling och utvärdering inom barnhälsovård och elevhälsa (15 hp). Inom inriktningen vårdcentral läser studenterna Avancerad hälsobedömning för planering, behandling och utvärdering på vårdcentral (15 hp). Viss samläsning sker mellan de båda kurserna.

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att studenten uppfyller fordringarna för
följande examen:

  • Filosofie masterexamen med huvudområdet Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad (Degree of Master of Science (120 credits) in Caring Science with Specialization in Nursing).

Om studenten väljer att inte slutföra en viss kurs, kan det påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen på högskolans hemsida.