”På MDU får jag testa mina teoretiska kunskaper i praktiken”

Esma Hasani flyttade 50 mil för att plugga till gymnasielärare. Än idag är hon nöjd med valet av såväl stad som lärosäte och program.

Esma vill göra skillnad för framtidens gymnasielever.

När Esma skulle börja studera vid MDU gick flyttlasset från Blekinge till Västerås. Här väntande en helt ny tillvaro.

– Det var lite läskigt att flytta så långt ensam. Det jag var mest nervös för var boendet, men bostadsgarantin var så bra! Jag fick ett helt fantastiskt bemötande och det gick inte ens en vecka innan jag hade lägenhet mitt i stan, säger Esma.

Busspendlar mellan Västerås och Eskilstuna

Större delen av programmet går i Eskilstuna, men Esma fick möjlighet att välja bostadsort. Valet föll på Västerås eftersom hennes bror redan bodde där.
– Jag har alltid känt mig hemma i Västerås. Det känns som en liten storstad; allt man vill ha finns här, och det är nära till allt. Det fungerar jättebra med bussen som går mellan campusorterna, den går från dörr till dörr och väldigt ofta.

Som stad har Västerås mycket att erbjuda.
– Om man vill engagera sig i traditionellt studentliv så arrangerar studentkåren och de olika studentföreningarna mycket roliga saker, särskilt i början. Det är ett bra sätt att träffa nya vänner. Men Västerås är så mycket mer än bara en studentstad, det finns många fina platser att hänga på, bra restauranger och caféer, och jag har lärt känna många nya vänner på gymmet där jag tränar.

Förutom träningen jobbar hon extra vid sidan om studierna.
– Jag behöver variationen. När jag började trodde jag att man inte hade tid att göra någonting annat, men man lär sig att planera sin tid. Det är tufft och ibland krävs det sena kvällar, men för mig fungerar det jättebra.

Just planering tycker hon är nyckeln för att lyckas med studierna.
– Jag pluggar bäst i biblioteket för jag kan inte koncentrera mig hemma. Jag ser det som att jag går till ett jobb när jag sätter mig där på morgonen. Mitt bästa tips till andra är att ta reda på vilken studieteknik som passar dig bäst. Testa olika och hitta den metod där du får bäst resultat.

Vill skapa en trygg plats för eleverna

Under utbildningen är studenterna ute på praktik i sammanlagt tjugo veckor; fem veckor första året, fem veckor tredje året och tio veckor sista.
– Det är jättebra, man lär sig så mycket på praktiken. MDU jobbar mycket med att vi ska få tillämpa våra teoretiska kunskaper praktiskt. På min utbildning är det bra att man får komma ut i klassrummen redan första året, för då får man tidigt testa på om yrket som lärare passar en.

Esmas drivkraft är att göra klassrummet till en trygg plats för eleverna, och finnas där för var och en av dem.

– Läraryrket är viktigt. Jag vill väcka intresse hos eleverna, motivera och stötta dem i att lära sig ännu mer. Att få möta de olika personerna, finnas där för dem och se dem utvecklas, både i ämneskunskapen och på ett personligt plan. En utmaning med gymnasieelever är att de är i en ålder där det händer mycket annat i livet, utanför skolan. Det är mycket känslor och hormoner. Jag minns själv när jag var där. För mig var det helt avgörande att ha en lärare som fick mig att tro på mig själv och som gjorde klassrummet till en trygg plats där jag kunde släppa allt som fanns utanför. En sådan lärare vill jag bli.

Ämneslärarprogrammet gymnasieskola

Ämneskombination: Svenska/Engelska

• Högskolepoäng 300 HP
  • Omfattning 5 år (heltid)