”Det är här jag har hittat min röst”
Hon valde bort musikstudier i New York för kammarmusikprogrammet i Västerås. Rebecca Hellbom har nu, efter sex års sångstudier, siktet inställt på en internationell karriär.
Efter avslutade studier i USA och en karriär som golfproffs bytte Rebecca fokus. Siktet var inställt på musikstudier i New York. Men efter några sånglektioner för professor Lena Hellström-Färnlöf i Stockholm rekommenderades hon att söka kammarmusikprogrammet, och när Rebecca väl fick beskedet att hon lyckats komma in bestämde hon sig för att hennes sångstudier skulle ske i Västerås och inte i New York.
– Samarbetet med Lena kändes helt rätt och jag ville verkligen fortsätta studera för henne. Det kändes även väldigt kul att komma hem till Västerås igen.
Efter att ha avslutat kammarmusikprogrammet med inriktning sång har Rebecca fortsatt på avancerad nivå med kammaropera.
Sjunger helst starka karaktärer
– Jag vill sjunga mina drömroller och kunna leva på det. Alla större Wagnerroller. Strauss. Puccini. Det passar min röst bäst, större linjer, där man får flöda mycket och visa på sin klang samtidigt som det finns mycket nyanser. Jag gillar det tonspråket och det är häftiga karaktärer.
Rebecca Hellbom i Riddartornet, kammaropera specialskriven för sångstudenterna med premiär 2018.
Hon började med vad hon kallar en ”ganska liten” röst, en körsopran med mycket Händel på repertoaren. Idag klarar hennes röst med lätthet att fylla en konsertsal och höras genom en stor symfoniorkester
– Nu har jag en röst förankrad i en stabil teknik, en röst jag kan lita på. Det man verkligen vill är att beröra och det kan man göra om man har en stabil grund. Då kan man, när man står där på scen, vara där i stunden.
Vad är det bästa med utbildningen?
– Vi har ett väldigt bra lärarlag som tillhör Sveriges absoluta elit. De är verksamma både nationellt och internationellt, till exempel min sångprofessor Lena Hellström-Färnlöf är ute i världen och ger master classes, agerar som konstnärlig ledare i agentur och har elever som är professionella sångare. Hon vet vad det är för konkurrens där ute och vad som krävs.
Sedan har vi alltid haft mycket konserter till exempel på konserthuset, i domkyrkan, Rikssalen och på teatern. Och så lokalerna förstås, det finns i princip alltid övningsrum lediga och det ger en speciell atmosfär att få vara i den här historiska miljön. Så är det ju roligt att säga att man studerar på ett slott.
Vad har du fått ut mest av under utbildningen?
– Erfarenhet i situationer som är jobblika. Vi träffar mycket folk – olika pianister, olika dirigenter, sjunger med orkester. Det är klart att vi fortfarande är studenter, men vi träffar mycket folk utifrån också. Kontakterna med branschen och våra möjligheter till konserter är något av det som gett mig mest.
Vad har du för medskick till den som funderar på att gå här?
– Det är ju mycket eget ansvar och hård konkurrens, så det måste vara allt eller inget. Men det är ju fantastiskt kul också och man träffar mycket intressant och kunnigt folk. Ta vara på tiden är ett medskick, för sedan är det skarpt läge. Det är ju lite tryggt att gå i skolan, men det är en väldigt bra förberedande utbildning för yrkeslivet. Och var nyfiken, prova på saker, våga göra fel och testa. Det handlar ju om att lära känna sig själv också vad man vill ge på scen och uttrycka. Man måste sticka ut lite, för det finns så många, och det är väl det man vill se på scenen också – personlighet. Det gäller att hitta sin grej och våga visa vem man är.
Upplever du att du hittat din grej under de här åren?
– Ja, jag tror det. Det handlar om att göra mycket och våga testa, också när man är på scen eller i auditions.