"Jag sökte en utbildning som matchade min energi"

”Jag har verkligen trivts på MDU. Det är en öppen och välkomnande miljö där det är lätt att känna sig hemma." Så säger Helin Lefansson som läst Internationella marknadsföringsprogrammet vid MDU
För Helin Lefansson från Uppsala var pendlingsavståndet till Västerås ett stort plus när hon skulle välja utbildning. Men det var inte bara det geografiska läget som avgjorde när hon valde MDU – det var också känslan av att ha hittat helt rätt utbildning.
”Jag ville kunna pendla och samtidigt gå ett program som gav en tydlig akademisk grund. När jag hittade Internationella marknadsföringsprogrammet kände jag direkt att det matchade det jag letade efter. Dessutom hade jag hört mycket positivt om MDU, både när det gäller kvaliteten på undervisningen och den öppna stämningen mellan studenter och lärare. Det fina samspelet och det stöd man får under utbildningen var något som verkligen lockade och som jag idag kan bekräfta stämmer väldigt väl!”
En utbildning som matchar personlighet och ambition
Redan innan studiestarten visste Helin att hon ville jobba med marknadsföring. Kombinationen av affärer, kommunikation och strategi tilltalade henne – men det var viktigt att hitta en utbildning som tillät både kreativitet och internationellt perspektiv.
”Jag har en ganska sprallig och utåtriktad personlighet, och jag ville ha en utbildning där det fick komma till sin rätt. Att programmet dessutom hade ett globalt fokus och erbjöd en utbytestermin var en stor bonus eftersom jag drömmer om att jobba i en internationell miljö.”
Vad tycker du är det bästa med utbildningen?
”Bredden och variationen i kurserna. Vi har fått läsa allt från digital marknadsföring och visuell kommunikation till affärsrelationer, service management och hur företag jobbar internationellt. Det har gett en bred och samtidigt djup förståelse för hur marknadsföring fungerar i olika sammanhang.”
Utbyte, praktik och verkliga case
En höjdpunkt under utbildningen tycker Helin var möjligheten att plugga utomlands.
”Min utbytestermin gav mig inte bara nya akademiska perspektiv – jag växte även som person. Det är verkligen en erfarenhet jag tar med mig vidare.”
Helin lyfter också den starka kopplingen mellan utbildningen och näringslivet. Flera kurser har inneburit arbete med verkliga case från företag, där studenterna fått lösa riktiga affärsutmaningar. Det har också varit vanligt med gästföreläsare från näringslivet, vilket gav inblick i olika roller, branscher och karriärvägar.
”Det gjorde att det vi lärde oss i klassrummet kändes meningsfullt och aktuellt. Och genom praktikkursen fick jag möjlighet att arbeta i ett företag, testa mina kunskaper och se hur marknadsföring fungerar på riktigt. Den erfarenheten gjorde att jag växte mycket – både professionellt och personligt.”
Hur är det att studera vid just Mälardalens universitet?
”Jag har verkligen trivts på MDU. Det är en öppen och välkomnande miljö där det är lätt att känna sig hemma. Jag har alltid känt mig sedd och stöttad, både av lärare och kurskamrater. Det är lätt att ställa frågor, diskutera och få hjälp när man behöver det. Och det finns det många möjligheter att engagera sig i studentlivet om man vill det! ”
För vem rekommenderar du programmet?
”Till dig som är nyfiken, driven och gillar kombinationen av kreativitet och strategi. Det passar både dig som redan vet att du vill jobba med marknadsföring, och dig som fortfarande utforskar vad du vill eftersom utbildningen är bred och öppnar upp för många olika karriärvägar. Du får en bred, praktisk och internationell utbildning.”
Nästa steg: en roll inom digital marknadsföring
Nu när utbildningen är avslutad ser Helin fram emot att ta klivet ut i arbetslivet.
”Jag vill jobba med marknadsföring, gärna på ett företag där jag kan växa och lära mig mycket. Jag är särskilt intresserad av digital marknadsföring och varumärkesstrategi, så jag hoppas kunna hitta en roll där jag får jobba med det i praktiken!”
Internationella marknadsföringsprogrammet
På internationella marknadsföringsprogrammet pluggar du internationell marknadsföring och blir redo att fatta beslut om företagets försäljning, inköp, eller affärsrelationer.