Rumslig gestaltning - informationsdesign
En utbildning för dig som vill designa rum, platser och miljöer. Grundade i teoretisk och praktisk kunskap. Alltid med etisk, hållbar och inkluderande design med användaren i fokus. Med koppling till branschen och aktuell forskning. Efter utbildningen är du redo för yrkeslivet som designer inom rumslig gestaltning och kan studera vidare på mastersnivå. Du söker utbildningen med antingen arbetsprover, betyg eller högskoleprov.
Programmets innehåll
Rumslig gestaltning är en designutbildning med informationsdesign som huvudämne. Med design driver du förändringar som påverkar människors möjligheter att delta i och bidra till samhället, nu och i framtiden.
Framtid och jobb
Efter examen kan du exempelvis arbeta med kontors- och butikskoncept, arkitekturvisualiseringar, koncept- och 3D-visualiseringar, lokalplanering, utställningar, inredning, mässor, event, grafisk produktion och projektledning eller plugga vidare på mastersnivå.
Projekt och samverkan
Se exempel på studentarbeten, projekt, forskning och samarbeten som genomförts med olika partner.
Studio och verkstäder
Du har tillgång till studios och verkstäder med möjlighet att exempelvis pröva olika ljussättningar, utställningstekniker, bygga modeller och skissa.
Så söker du
Du kan söka till programmet med arbetsprover, betyg eller högskoleprov.
Utbildningen
Rumslig gestaltning handlar om att skapa rum och platser som:
- underlättar orientering i komplexa miljöer inom- och utomhus
- är användbara, hållbara och tillgängliga och anpassade för olika former av aktiviteter
- informerar och kommunicerar budskap
- stödjer interaktionen mellan människor, rum, föremål och teknik
- medvetandegör normer och uppmärksammar angelägna samhällsfrågor
- är tilltalande platser som väcker uppmärksamhet och ger upplevelser
Du studerar bland annat:
- projektmetodik och projektledning
- färg-, form- och perspektivlära
- arkitektur och urban design
- retorik, berättarteknik, grafisk form och kommunikationsteori
- teorier om kognition och perception
- Wayfinding, wayshowing och nudging
- samspelet mellan bild, text, rum, grafisk form och andra medier
- ljus- och ljuddesign
- konstruktion, material och ritningslära
- regler och riktlinjer
Du lär dig metoder och strategier för:
- att driva designprocesser
- idégenerering och kreativt tänkande
- att testa och utvärdera design
- Design Thinking och User Experience (UX-metoder)
- Human Centred Design, empatisk design och samskapande design
- att observera och analysera plats och rum
För att kommunicera en designidé lär du dig:
- konceptutveckling, visualisering och presentation
- analoga och digitala skiss- och modelltekniker
- 3D-visualiseringsprogram som SketchUp, renderingsprogram samt 3D-printning
- bild- och layoutprogram som Photoshop, Illustrator och InDesign
Undervisning
Programmet har en egen designstudio som används för undervisning. Ofta i ett nära samarbete mellan lärare och studenter. Kurser och projekt sker delvis inom programmet i mindre grupp och delvis tillsammans med andra designstudenter. Vanliga undervisningsformer är föreläsningar, laborationer, studioundervisning, workshoppar och seminarier.
Dina lärare har specialkompetens inom exempelvis arkitektur, designforskning, utställningsproduktion, konst, grafisk form, konstruktion och animation.
Studio och verkstäder
Du har tillgång till studios med möjlighet att pröva olika ljussättningar, utställningstekniker, bygga modeller och skissa. Du har även tillgång till trä-, metall- och prototypverkstäder med 3D-printutrustning samt labb med VR- och AR-tekniker. Det finns också ett User Experience-labb och ett printerrum för utskrift av stora bilder och plotter.
Koppling till branschen
Du möter branschen i undervisningen genom gästföreläsare, workshoppar och skarpa projekt med bland annat näringsliv, myndigheter och designföretag. Under tio veckor sker utbildningen på ett företag eller organisation inom branschen. Du har också möjlighet att studera utomlands.
Framtid och jobb
Utbildningen leder till en filosofie kandidatexamen i informationsdesign med inriktning rumslig gestaltning. Efter examen kan du jobba som spatial designer, vilket innebär att du arbetar med exempelvis kontors- och butikskoncept, arkitektur- och konceptvisualiseringar och planering av fysiska miljöer. Du kan även jobba med att utforma mötesplatser och offentliga miljöer eller arbeta med utställningsdesign, inredning, mässor, event, grafisk produktion och projektledning. Vill du fortsätta studera kan du läsa vidare på mastersnivå.
Våra tidigare studenter finns bland annat på inredningsföretag, kommunikationsavdelningar, möbelföretag, arkitekturkontor, museer, industriföretag och myndigheter. Vissa arbetar som visual merchandiser och flera driver egna designföretag.
Arbetsprover
Du kan söka till programmet med antingen arbetsprover, betyg eller högskoleprov.
Programinnehåll
Åk 1
Informationsdesign - gemensamma kurser med andra designstudenter
Informationsdesign - med inriktning mot rumslig gestaltning
Åk 2
Informationsdesign - gemensamma kurser med andra designstudenter
Informationsdesign - med inriktning mot rumslig gestaltning
Åk 3
Informationsdesign - gemensamma kurser med andra designstudenter
Informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning
Valbara kurser
Frågor kring programmet?
Hör av dig till mig om du har frågor kring programmets innehåll eller vill veta mer.
Tillfällen för detta program
Hösttermin 2023
-
Rumslig gestaltning - informationsdesign
Omfattning
180 hp
Start
Hösttermin 2023 (start 2023-08-28)
Tid och tempo
3 år (heltid)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Anmälningskod
MDU-44812
Språk
Svenska, vissa kurser kan ges på engelska
Studieort
Eskilstuna
Utbildningsplan
Se utbildningsplan (DKE21)Programupplägg
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Urval
För en tredjedel av platserna tillämpas alternativt urval, arbetsprover. För resterande platser tillämpas betyg/högskoleprov.
Examen
Kandidatexamen
Studievägledare för programmet
Projekt och samverkan
Studentprojekt
På programmet Rumslig gestaltning – Informationsdesign skapar studenter design förslag utifrån olika material, tekniker och arbetsmetoder. Det sker ofta i samverkan med universitetets forskare samt företag och organisationer i branschen.
Våra stundenter lyser upp Nattljus
Under ljusfestivalen Nattljus, lystes stadsparken i Eskilstuna upp av ljusinstallationer som tagits fram av studenter på programmet Rumslig gestaltning.

Uppmärksammat exjobb om säkerhet i trafiken
Josefins mamma dog i en cykelolycka – i en gång- och cykelkorsning som är ökänd bland cyklister i stan. Nu har hon genomfört sitt examensarbete i Informationsdesign och Rumslig gestaltning, om hur säkerheten kan förbättras på olyckdrabbade platser.
MDU-studenten Malin Källström vinner Sparbanken Rekarnes utvecklingsstipendium 2021
Malin Källström tilldelas stipendiet för sitt examensarbete om hur man kan kommunicera vikten av biologisk mångfald.
Läs mer
Rumsliga miljöer som kommunicerar med människan
Design, inredning och arkitektur är områden som Yasmine El-Zein alltid haft ett intresse för och något hon vill satsa på i framtiden. Hon började plugga rumslig gestaltning i Eskilstuna för att lära sig skapa funktionella, hållbara och tillgängliga rumsliga miljöer som kommunicerar med människan.
Så kan design påverka hur du tolkar information
Hur vi tolkar, förstår och agerar utifrån information vi får påverkas av flera olika omständigheter. Carina Söderlund, forskare i informationsdesign och visuell kommunikation, förklarar hur vi påverkas av utformningen.
Platser som är inkluderande, tillgängliga och hållbara
Trots att Linnéa Söderqvist från början inte var helt säker på sitt val är hon idag glad att hon tackade ja till sin plats på programmet rumslig gestaltning. Tack vare programmets bredd tror Linnéa att alla kan hitta en nisch som passar just dem.
Andra program som kan intressera dig
Visualisering och textdesign
En utbildning för dig som vill lära dig formulera, visualisera, användaranpassa, formge och presentera information.
Interaktions-design
En designklassad utbildning för dig som vill jobba som exempelvis interaktionsdesigner, användbarhetsdesigner, förändringsledare, projektledare eller UX-designer. Här lär du dig att designa tekniska gränssnitt med fokus på användarupplevelsen.
Anmälan och antagning
Hur fungerar egentligen det där med anmälan och antagning till program eller kurser? Här får du information om hur processen går till.
Hitta din bostad
Vill du bo i egen bostad? I korridor? I kollektiv? Tänk på att vara ute i god tid.
Vad är högre studier?
Distans eller på plats? Program eller kurs? Hel- eller halvfart? Vad innebär egentligen högskolepoäng? Så här fungerar det.