Text

Så säger våra studenter

Läs vad nuvarande och tidigare studenter säger om sina utbildningar, jobbmöjligheter och om livet som student.

Textdesign

Text, form och kreativitet lockade Sofia till MDU

Efter att ha jobbat med projektledning och event i två år insåg Sofia Favaro att hon ville jobba mer kreativt med text och form. Hon bestämde sig för att byta bransch och började plugga textdesign på MDU i Eskilstuna.

Läs mer

Innovationsprogrammet

Hon vill utvecklas som ledare

Isabella Carlsson drömmer om att jobba med innovationsarbete i en större organisation och att utveckla sig själv som ledare. Vägen dit går via innovationsprogrammet på MDU.

Läs mer

Grundlärare årskurs 4-6

Ekonomen som blev lärare

Mikael Andersson hade precis avslutat sin utbildning på ekonomprogrammet när han gjorde en helomvändning. Han ville inte bli ekonom, han ville bli lärare. Idag arbetar han som grundlärare för årskurs 4-6.

Läs mer

Rumslig gestaltning

Hon vill skapa minnesvärda platser

Trots att Linnéa Söderqvist från början inte var helt säker på sitt val är hon idag glad att hon tackade ja till sin plats på programmet rumslig gestaltning. Tack vare programmets bredd tror Linnéa att alla kan hitta en nisch som passar just dem.

Läs mer

Internationell marknadsföring

"Många framtida yrkesroller"

Det Orion Penzo, student vid internationella marknadsföringsprogrammet, uppskattar med programmet är bredden som utbildningen ger, både vad gäller kunskaper och framtida yrkesroller.

Läs mer

Interaktionsdesign

"En inriktning med stora möjligheter"

Kreativitet och möjligheten att få vara med och utveckla framtiden var viktiga ledord när Emma Klingofström skulle bestämma sig för vad hon ville studera. Valet föll på programmet interaktionsdesign, ett program som Emma tror kommer öppna många dörrar för henne i framtiden.

Läs mer

Förskollärare

Hon vill ge barn förutsättningar att utvecklas

Mikaela Wikholm vill hjälpa barn att få en bra start på livet. – För mig är alla människors lika värde väldigt viktigt. Alla barn ska kunna få en bra start i livet och goda förutsättningar till att utvecklas.

Läs mer

Kompletterande pedagogisk utbildning

"Sveriges viktigaste uppdrag"

Med en ingenjörsexamen i kemiteknik från KTH och mångårig erfarenhet som produktionschef tog Jarmo Larsson Lager en ny väg. Via kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) ville han bli kemilärare på gymnasiet. Han hade aldrig tidigare känt sig mer motiverad och exalterad.

Läs mer

Teknisk matematik

"Alltid tyckt om matematik och problemlösning"

Jasmines dröm är att få jobba som krypterare och att få kombinera matematik och datavetenskap. Därför valde hon att läsa kandidatprogrammet i teknisk matematik. − Matematiken är en så himla stor del inom alla yrkesområden i dagens samhälle. I takt med att tekniken utvecklas vore det riktigt häftigt att få vara med och se hur matematik och datavetenskap flätas ihop.

Läs mer

Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

"Världens bästa yrke"

Grundlärare, handbollsspelare på elitnivå och inspiratör på Instagram. Det är några av alla de saker som driver vår tidigare student Frida Haraldsson. – Som lärare är jag en vuxen förebild i barnens närhet. Det är en oerhörd förmån att få följa deras utveckling och att få vara en del av det är en oerhörd bekräftelse, säger Frida Haraldsson.

Läs mer

Civilingenjör i energisystem

Hon vill skapa ett mer hållbart samhälle

– För att vi ska kunna fortsätta att bo på den här planeten och andas frisk luft behöver vi skapa ett mer hållbart samhälle. Det vill jag vara med och utveckla, säger Andrea Miljanovic, som flyttade från Skinnskatteberg för att plugga civilingenjörsprogrammet i hållbara energisystem i Västerås.

Läs mer

Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 – arbetsintegrerat

Med siktet inställt på en egen klass

Teresa Liten är en träningsintresserad tvåbarnsmamma från Sala. Hon läser just nu sin fjärde termin på grundlärarprogrammet förskoleklass och grundskola 1–3 – arbetsintegrerat. Att direkt kunna omvandla teori till praktik har passat henne perfekt. – Jag får direkt användning av det jag läst i stället för att det riskerar att försvinna i periferin.

Läs mer
Till toppen