Kursplan - Professionsblock 3 med inriktning psykiatrisk vård och somatisk vård
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
VAE086
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-10-13
Reviderad
2015-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Vårdpedagogiska utmaningar
Andersson, K. (2010). Förändringsarbete - en pedagogisk utmaning (kapitel, s. 209- 226)
ISBN: 978-91-47-08470-8
Evidence: To See or Not to See
Alternativt; Martinsen, K. & Eriksson, K. (2009). Å se og å innse, om ulike former av evidens. Oslo: Akribe. sid. 35‐69. ISBN13: 9788279501046
FASS
URL: Länk
Pediatrisk omvårdnad
Del 3 Barnet i sjukvården s 93- 141, Del 4 När ett barn är allvarligt sjukt s 331-335, När ett barn dör s 336-345.
ISBN: 9789147115099
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården. 2017
ISBN: 978-91-47-11337-8
Sjukdomsförebyggande metoder: samtal om levnadsvanor i vården
ISBN: 9789127136670
Äldre personers hälsa, levnadsvanor och livsvillkor
URL: Länk
Hälsan i Södermanland- en kommunbeskrivning
URL: Länk
Västmanlänningarnas hälsa 2014: sammanställning av resultat från enkätstudier och befintlig statistik
URL: Länk
Säker vård: att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
ISBN: 978-91-27-13093-7
LÄKEMEDELSBOKEN
URL: Länk
Grundläggande folkhälsovetenskap: Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
ISBN: 978-91-47-10549-6
What counts as evidence in evidence-based practice?
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011: tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Att leda en evidensbaserad praktik en guide för chefer i socialtjänsten
URL: Länk
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård i livets slutskede: vägledning, rekommendationer och indikatorer : stöd för styrning och ledning
Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete Handbok för tillämpningen av föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
URL: Länk
"Era delar är min helhet": en studie om att vara äldre och multisjuk
ISBN: 978-91-86491-13-0
URL: Fulltext
Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete
URL: Länk
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
URL: Länk
Barns och ungas rätt i vården
URL: Länk
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
Kap 2,3,5,6,8,9,15,18,20.
ISBN: 9789144095394
Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
ISBN: 9789144056449
Vårdhandboken, patientjournalens innehåll och funktion
URL: Länk
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade och ämnesmässigt integrerade kunskaper och färdigheter inom psykiatrisk vård och somatisk vård, med inriktning mot evidensbaserad omvårdnad av människor i olika åldrar med svårigheter att värna om sin värdighet, integritet och autonomi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt och i samverkan med patient och närstående tillämpa vårdprocessens samtliga faser i patientens omvårdnad inom olika kontext
2 självständigt genomföra vårdande samtal och reflektera över dess betydelse
3 identifiera och analysera etiska problem i vårdandet utifrån en helhetssyn på människan samt motivera och föreslå alternativa vårdhandlingar för att värna om människans värdighet, integritet och autonomi
4 motivera och tillämpa omvårdnad utifrån gällande författningar och aktuell forskning
5 planera för palliativ vård och omvårdnad utifrån en analys av patientens upplevelser, behov och symtom med stöd i evidens
6 visa självkännedom och professionellt förhållningsätt gentemot patient, närstående och medarbetare och visa förmåga att identifiera egna behov av ytterligare kunskap och kompetens
7 redogöra för och värdera erfarenheter av att leda det dagliga omvårdnadsarbetet under verksamhetsförlagd utbildning samt visa på förmåga att tillämpa teamarbete och samverkan inom och med andra professioner
8 beskriva och analysera lärprocesser i organisationen
9 visa förmåga på att handleda och undervisa patient/närstående och vårdpersonal
10 kritiskt granska och analysera sjuksköterskans ledarskap och medverkan i kvalitets- och förändringsarbete utifrån officiella styrdokument
11 bedöma och analysera patientens hälsotillstånd vid komplexa sjukdomstillstånd och ge förslag på medicinska åtgärder inom sjuksköterskans kompetensområde
12 observera, identifiera och motverka komplikationer i samband med sjukdom, vård och behandling
13 hantera och administrera läkemedel enligt gällande författningar samt observera och registrera såväl effekter som eventuella bieffekter av givna läkemedel
14 redogöra för förekomst, trender samt motivera bestämningsfaktorer för folksjukdomar/folkhälsoproblem med fokus på ojämlikhet i fördelning samt föreslå och genomföra hälsofrämjande förebyggande åtgärder på individ/befolkningsnivå.
15 identifiera etiska problem i folkhälsoarbete samt redogöra för konflikten mellan de etiska principerna.
16 tillämpa teoretiska kunskaper och färdigheter i S-HLR
17 beskriva begrepp, definitioner och implementering av evidensbaserad omvårdnad
18 visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt argumentera och tillämpa evidensbaserad omvårdnad
Innehåll
Kursen omfattar 15 högskolepoäng fördelat enligt följande;
Vårdvetenskap 7,5hp;
Vårdplanering utifrån vårdprocessen i olika kontext
Vårdande samtal i möte med patient och närstående
Vård i livets slutskede - välbefinnande och död
Evidensbaserad omvårdnad genom kritisk granskning, värdering och implementering
Vårdandets etik utifrån en helhetssyn på människan
Författningar för en god och säker omvårdnad
Vårdpedagogik 3,5hp;
Sjuksköterskans ledarskap och egen ledarskapsutveckling
Lärande i organisationen och stöd i lärande till patient, närstående och medarbetare genom handledning och undervisning
Teamarbete och samverkan inom och mellan professioner
Medicinsk vetenskap 2,5hp;
Patofysiologi och farmakologi med vigilansperspektiv
Hälsofrämjande vård och förebyggande insatser
Komplexa sjukdomstillstånd och multisjuklighet/samsjuklighet
Sjukhus- Hjärt-Lungräddning (S-HLR)
Folkhälsovetenskap 1,5hp;
Faktorer som påverkar befolkningens hälsa: -, socioekonomisk status, livsstil, levnadsvanor, livsvillkor, kön och miljö
Folksjukdomar och andra folkhälsorelaterade problem
Hälsofrämjande- och sjukdomsförebyggande arbete på olika nivåer-: individ, grupp, befolkning
Folkhälsovetenskapligt etiskt förhållningssätt utifrån grupp- och samhällsnivå
Av dessa 15 hp utgör 12 hp verksamhetsförlagd utbildning och 3 hp teoretiska studier.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 och 2 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola samt genomgången kurs Patologi, diagnos och behandling inom psykiatri, geriatrik och pediatrik 7,5 hp eller motsvarande.
Observera, för att vara behörig till kursen skall kraven för särskild behörighet vara uppfyllda senast tre veckor innan kursstart.
Examination
GRU2, Gruppuppgift, 2 hp, muntlig och skriftlig gruppexamination med aktivt deltagande utifrån lärandemål 17, 18. Vårdvetenskap med ämnesintegrering; vårdpedagogik, medicinsk vetenskap och folkhälsa, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, inom psykiatrisk vård samt aktivt deltagande vid seminarier med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 1-15 och 18. Vårdvetenskap med ämnesintegrering; vårdpedagogik, medicinsk vetenskap och folkhälsa, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA2, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, inom somatisk vård samt aktivt deltagande vid seminarier med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 1-15 och 18. Vårdvetenskap med ämnesintegrering; vårdpedagogik, medicinsk vetenskap och folkhälsa, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA3, Praktisk examination, 0,5 hp, S-HLR individuell, muntlig och praktisk examination samt aktivt deltagande avseende lärandemål 16. Medicinsk vetenskap, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 0,5 hp, presentation och aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 9. Vårdpedagogik, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För PRA1 och PRA2 gäller begränsade examinationsmöjligheter. I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala