Kursplan - Grunder i vårdpedagogik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAA200
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-11
Reviderad
2017-08-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
ISBN: 978-91-44-04817-8
URL: Omslagsbild
Vem väver kejsarens nya kläder?: en antologi om det praktiska lärandets konst
ISBN: 91-631-4047-0
Erfarenhetsbaserad kunskap: vad är det och hur värderar vi den?
s.13-25, 26-34
ISBN: 91-85060-14-3
URL: Länk
Att bli sjuksköterska: en introduktion till yrke och ämne
s 37-39, s 59-79
ISBN: 9789144089782
Internetadresser
Vad är kunskap
URL: Länk
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
URL: Länk
Referenslitteratur
Om konsten att samtala: en bok för människor i kontaktyrken
ISBN: 978-91-1-302619-0 (inb.)
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om lärande och kunskapsformer och dessas betydelse för sjuksköterskans pedagogiska funktion i vårdarbete. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig grundläggande kännedom om vetenskapligt förhållningssätt, sjuksköterskeyrkets framväxt, dess professionalisering samt insikter om lärande i kommunikation och grupprocesser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 reflektera över olika perspektiv på kunskap och lärande i relation till sin egen kunskapssyn
2 redogöra för förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling
3 beskriva sjuksköterskeyrkets historia och professionella utveckling
4 redogöra för lärandets funktion i kommunikation och grupprocesser
5 redogöra för betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt och tillämpa grundläggande färdigheter i vetenskapligt skrivande
Innehåll
Kursen omfattar 6 hp teoretiska studier och 1,5 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Kunskap och lärande i arbetsliv, vardagsliv och utbildning
Sociala och kulturella förutsättningar för kunskap och lärande
Sjuksköterskeyrkets ideologier, historik och utveckling
Reflektion, kritiskt förhållningssätt och källkritik
Vetenskapligt skrivande, informationssökning och referenshantering
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) genom kommunikationsövningar
Särskild behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
INL1, Individuell inlämningsuppgift, 4 hp, avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 2 hp, avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VIL1, Verksamhets integrerat lärande, 1,5 hp, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 samt G på SEM1 och VIL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAA001.