Kursplan - Professionsblock 3 med inriktning äldrevård/hemsjukvård och primärvård
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
VAE085
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-10-13
Reviderad
2015-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Vårdpedagogiska utmaningar
Andersson, K, Förändringsarbete - en pedagogisk utmaning, sid 209-226 Bentling, S och Jonsson, B, Vårdpedagogikens mångsidighet, sid 289-317
ISBN: 978-91-47-08470-8
Omvårdnadens grunder.: Hälsa och ohälsa
Kap. 6, 7, 13, 14, 17, 23, 24.
ISBN: 9789144048765
Omvårdnadens grunder.: Ansvar och utveckling
Kap. 6, 8, 9, 10, 11.
ISBN: 9789144049076
Äldres hälsa och ohälsa: en introduktion till geriatrisk omvårdnad
ISBN: 978-91-44-05353-0 (inb.)
FASS
URL: Länk
Omvårdnadens grunder.: Perspektiv och förhållningssätt
Kap 4, 7, 9, 11, 12.
ISBN: 9789144083537
Pediatrisk omvårdnad
Del 2 Barnets utveckling och hälsa, sid 45-104 Del 3 Barnet i sjukvården Omvårdnad vid procedurer, sid 129-137
ISBN: 9789147115099
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården. 2017
ISBN: 978-91-47-11337-8
Nurses in municipal care of the elderly act as pharmacovigilant intermediaries: a qualitative study of medication management
Scandinavian Journal of Primary Health Care, vol. 34, No. 1, sid 37-45
URL: Länk
Äldre personers hälsa, levnadsvanor och livsvillkor
URL: Länk
Hälsan i Södermanland- en kommunbeskrivning
URL: Länk
Västmanlänningarnas hälsa 2014: sammanställning av resultat från enkätstudier och befintlig statistik
URL: Länk
Säker vård: att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Kapitel 8, Läkemedel och säkerhet s159-193.
ISBN: 978-91-27-13093-7
LÄKEMEDELSBOKEN
URL: Länk
Grundläggande folkhälsovetenskap: Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
ISBN: 978-91-47-10549-6
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011: tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Att leda en evidensbaserad praktik: en guide för chefer i socialtjänsten
ISBN: 978-91-87169-71-7
URL: Länk
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård i livets slutskede: vägledning, rekommendationer och indikatorer : stöd för styrning och ledning
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
URL: Länk
"Era delar är min helhet": en studie om att vara äldre och multisjuk
ISBN: 978-91-86491-13-0
URL: Fulltext
Kompetensbeskrivning legitimerad sjuksköterska
URL: Länk
Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete
URL: Länk
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
URL: Länk
Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
ISBN: 9789144056449
Vårdhandboken
URL: Länk
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade och ämnesmässigt integrerade kunskaper och färdigheter inom äldrevård/hemsjukvård och primärvård, med inriktning mot evidensbaserad omvårdnad av människor i olika åldrar med svårigheter att värna om sin värdighet, integritet och autonomi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt och i samverkan med patient och närstående tillämpa vårdprocessens samtliga faser i patientens omvårdnad inom olika kontext
2 självständigt genomföra vårdande samtal och reflektera över dess betydelse
3 identifiera och analysera etiska problem i vårdandet utifrån en helhetssyn på människan samt motivera och föreslå alternativa vårdhandlingar för att värna om människans värdighet, integritet och autonomi
4 motivera och tillämpa omvårdnad utifrån gällande författningar
5 planera för palliativ vård och omvårdnad utifrån en analys av patientens upplevelser, behov och symtom
6 visa självkännedom och professionellt förhållningsätt gentemot patient, närstående och medarbetare och visa förmåga att identifiera egna behov av ytterligare kunskap och kompetens
7 Beskriva och värdera erfarenheter av att leda det dagliga omvårdnadsarbetet under verksamhetsförlagd utbildning samt visa på förmåga att tillämpa teamarbete och samverkan inom och med andra professioner
8 beskriva och analysera lärprocesser i organisationen
9 visa förmåga på att handleda och undervisa patient/närstående och vårdpersonal
10 kritiskt granska och analysera sjuksköterskans ledarskap och medverkan i kvalitets- och förändringsarbete utifrån officiella styrdokument
11 bedöma och analysera patientens hälsotillstånd vid komplexa sjukdomstillstånd och ge förslag på medicinska åtgärder inom sjuksköterskans kompetensområde
12 observera, identifiera och motverka komplikationer i samband med sjukdom, vård och behandling
13 hantera och administrera läkemedel enligt gällande författningar samt observera och registrera såväl effekter som eventuella bieffekter av givna läkemedel
14 identifiera etiska problem i folkhälsoarbete samt redogöra för konflikten mellan de etiska principerna.
15 beskriva begrepp, definitioner och implementering av evidensbaserad omvårdnad.
16 visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt argumentera och tillämpa evidensbaserad omvårdnad
Innehåll
Kursen omfattar 15 högskolepoäng fördelat enligt följande;
Vårdvetenskap 7,5hp;
Vårdplanering utifrån vårdprocessen i olika kontext
Vårdande samtal i möte med patient och närstående
Vård i livets slutskede - välbefinnande och död
Evidensbaserad omvårdnad genom kritisk granskning, värdering och implementering
Vårdandets etik utifrån en helhetssyn på människan
Författningar för en god och säker omvårdnad
Vårdpedagogik 4hp;
Sjuksköterskans ledarskap och egen ledarskapsutveckling
Lärande i organisationen och stöd i lärande till patient, närstående och medarbetare genom handledning och undervisning
Teamarbete och samverkan inom och mellan professioner
Medicinsk vetenskap 2hp;
Patofysiologi och farmakologi med vigilansperspektiv
Hälsofrämjande vård och förebyggande insatser
Komplexa sjukdomstillstånd och multisjuklighet/samsjuklighet
Folkhälsovetenskap 1,5hp;
Faktorer som påverkar befolkningens hälsa -, socioekonomisk status, livsstil, levnadsvanor, livsvillkor, kön och miljö
Folksjukdomar och andra folkhälsorelaterade problem
Hälsofrämjande- och sjukdomsförebyggande arbete på olika nivåer- individ, grupp, befolkning
Folkhälsovetenskapligt etiskt förhållningssätt utifrån grupp- och samhällsnivå
Av dessa 15 hp utgör 12 hp verksamhetsförlagda studier och 3 hp teoretiska studier.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 och 2 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola samt genomgången kurs Patologi, diagnos och behandling inom psykiatri, geriatrik och pediatrik 7.5 hp eller motsvarande.
Observera, för att vara behörig till kursen skall kraven för särskild behörighet vara uppfyllda senast tre veckor innan kursstart.
Examination
INL2, Inlämningsuppgift, 2,5 hp (1 hp vårdvetenskap + 0,5 hp vårdpedagogik + 0,5 hp folkhälsa + 0,5 hp medicinsk vetenskap), individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2-5, 7-8, 10 och 14-15. Vårdvetenskap med ämnesintegrering; vårdpedagogik, medicinsk vetenskap och folkhälsa, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA2, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 12 hp, inom äldrevård/hemsjukvård och primärvård samt aktivt deltagande vid ämnesintegrerade seminarier med diskussion och analys utifrån studieuppgifter avseende lärandemål 1-16. Vårdvetenskap med ämnesintegrering; vårdpedagogik, medicinsk vetenskap och folkhälsa, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 0,5 hp, presentation och aktivt deltagande vid workshop avseende lärandemål 11-13. Medicinsk vetenskap med ämnesintegrering med vårdvetenskap, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För PRA2 gäller begränsade examinationsmöjligheter. I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala