Kursplan - Konceptrealisering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO333
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Concept Generation for Design Creativity: A Systematized Theory and Methodology
(e-bok - laddas ner fritt via MDH biblioteket)
ISBN: 9781447140818
Artiklar
Design Thinking: How to deliver on a great plan
In Conversation, David Kelley: From Design to Design Thinking at Stanford and IDEO
Volume 2, Number 1
An Introduction to Design Thinking PROCESS GUIDE
Referenslitteratur
Designing for growth: a design thinking tool kit for managers
ISBN: 9780231158381
Design thinking for the greater good - innovation in the social sector
ISBN: 978-0-231-17952-2
Syfte
Studenterna ges ökad förståelse för innovationsprocessens senare faser vilket inkluderar t.ex. konceptrealisering och kommunikation av densamma med berörda aktörer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. designa och utvärdera en produkt/tjänst baserat på identifierade behov
2. visa förmåga till fördjupad reflektion över ett utvecklingsprojekt och dess konsekvenser ur samhälleliga och etiska aspekter
3. välja lämplig metod för att kommunicera resultat av ett utvecklingsprojekt anpassat till olika grupper
Innehåll
I kursen ska studenterna realisera ett koncept samt presentera detta vid en slututställning. Därutöver ska studenterna kritiskt reflektera över processerna genom en reflekterande dagbok.
Särskild behörighet
Minst 60 hp på grundläggande nivå samt Examensarbete i innovationsteknik 15 hp (kan läsas parallellt).
Examination
Seminarium (SEM1), Muntlig presentation av ett utvecklingsprojekt, 1,5 hp, (examinerar lärandemål 3), Betyg Underkänd U eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), Reflekterande dagbok, 1,5 hp, (examinerar lärandemål 2), Betyg Underkänd U eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), Design och utvärdering av produkt/tjänst, 4,5 hp, (examinerar lärandemål 1), Betyg Underkänd U, Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala