Kursplan - Språkets sociala kontext
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA419
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål
http://lnu.se/polopoly_fs/1.42661!Lilla%20genush%C3%A4ftet%202.0%20pdf.pdf
ISBN: 978-91-86491-56-7
URL: Fulltext
Jämställt språk: en handbok i att skriva och tala jämställt : småskrift utarbetad av Språkrådet 2008
ISBN: 978-91-1-305171-0
Artiklar
Attityder till spår av andra språk, en forskningsöversikt. Rapporter från Språkrådet 15. Institutet för språk och folkminnen
URL: http://sprakochfolkminnen.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1432585&dswid=9446
Förortsförankrat tal ett inifrån- och ett utifrånperspektiv. I Språk och stil NF 31:1, 2021, pp. 166200
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1533907&dswid=-5297
Webbadresser
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Bedömning, flerspråkighet och lärande. S. 83-107.
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84023.1333710170!/menu/standard/file/2006_5_Lindberg.pdf
Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor: en kvantitativ studie av utvecklingen över tid i slutet av grundskolan
URL: Länk
Flerspråkighet som resurs.
Transspråkande bakgrund, teorier och praktiknära exempel
Referenslitteratur
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om språksociologi med fokus på kommunikationsmönster i tal och skrift utifrån etnicitets-, genus-, klass- och maktperspektiv samt språkliga normer och attityder till språkbruk. Kursen syftar dessutom till att studenten ska kunna resonera kring de didaktiska konsekvenserna av de olika synsätt som behandlas i kursen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för lärande i ett flerspråkigt perspektiv
- redogöra för grunddragen i hur samtal är uppbyggda och för olika samtalsstilar
- översiktligt beskriva hur kommunikationsmönster hänger samman med etnicitet, genus, klass och makt samt kunna dra didaktiska slutsatser av detta
- exemplifiera hur attityder till språk påverkar olika kommunikationssituationer
- ta ställning till frågor som rör språknormer och beskriva de didaktiska konsekvenserna av ställningstagandena
- resonera kring skillnader mellan formellt och informellt språk samt presentera förslag på metoder för undervisning som främjar elevernas språkutveckling
Innehåll
- Lärande i ett flerspråkigt perspektiv
- Klass, genus och etnicitet som bakgrundsfaktorer för kommunikation
- Attityder till språkbruk
- Språk och makt
- Samtalsstilar
- Språknormer
- Skolspråk och vardagsspråk
- Informationsteknologi och språk
- Språksociologins didaktik och metodik
Särskild behörighet
Student vid Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
Fältstudie (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig tentamen (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG) Språkets sociala kontext.
Muntliga och skriftliga uppgifter (ÖVN1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning