Kursplan - Hälsofrämjande arbete - implementering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA042
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-08-26
Reviderad
2016-05-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv ska skaffa sig fördjupade kunskaper om teorier och modeller samt praktisk tillämpning i implementering av hälsofrämjande arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 definiera och redogöra för implementeringsbegreppet och dess tillämpning utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv
2 reflektera över evidensbegreppet och dess tillämpning i ett implementeringsperspektiv
3 sammanställa och reflektera över relevant forskning om implementering av hälsofrämjande arbete
4 beskriva och diskutera framväxten, det teoretiska innehållet och tillämpningen av implementering i hälsofrämjande arbete
5 analysera planerade, pågående eller genomförda hälsofrämjande arbeten utifrån ett kritiskt förhållningssätt kring implementering
6 redogöra för design och utvärdering av implementering i praktisk tillämpning
7 utveckla design för implementering av innovationer inom området hälsa och välfärd samt att argumentera för och presentera detta arbete skriftlig och muntligt
8 ansvara för att planera och genomföra ett seminarium
Innehåll
Implementeringsbegreppets innehåll och tillämpning inom folkhälsovetenskap och andra vetenskapsområden
Forskningsbasen i kursen är teorier, modeller och strategier för implementering
Forskningsfältet och exempel på pågående och genomförda implementeringsarbeten
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 2,5 hp. Individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, Seminarium, 5 hp. Individuell skriftlig och muntlig seminarieuppgift avseende lärandemål 4-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på SEM2 samt G på INL1. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
FHA042 Ersätter OFH029.