Kursplan - Andraspråksinlärning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA220
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Flerspråkighet: en forskningsöversikt
Kan laddas ned från ovanstående URL. Följande kapitel läses: Abrahamsson, Niclas & Bylund, Emanuel, 2012: Andraspråksinlärning och förstaspråksutveckling i en andraspråkskontext. S. 206-246.
ISBN: 9789173072106
URL: Fulltext
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses: Enström, Ingegerd. Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. S. 169-195.
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Artiklar
Minority languages and sustainable translanguaging: threat or opportunity?, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 38:10, 901-912, DOI: 10.1080/01434632.2017.1284855
The motivational foundation of learning languages other than Global English: Theoretical issues and research directions. The Modern Language Journal, 101(3), 455-468
(Tillgänglig elektroniskt via Mälardalens högskolas bibliotek.)
Lika eller lika möjligheter? Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige. Acta Didactica Norge 12:1. Artikel 7. (20 s.).
Webbadresser
Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna. Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen. Stockholm, 26 februari 2015. Tillgänglig på Youtube
Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna. Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen. Stockholm, 26 februari 2015. Tillgänglig på Youtube
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012. Tillgänglig på Youtube
Hur blir man klok på sitt andraspråk? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012. Tillgänglig på Youtube
Referenslitteratur
Avancerad andraspråksanvändning: slutrapport från ett forskningsprogram
Kan laddas ned från följande URL: http://www.rj.se/globalassets/skriftserie/rj_skriftserie_andraspraksanv.pdf
ISBN: 9789170611629
Towards Multilingual Education: Basque Educational Research From an International Perspective (Bilingual Education and Bilingualism)
(Finns som elektronisk bok). ISBN-13: 978-1-84769-193-4 (hbk). ISBN-13: 978-1-84769-192-7 (pbk)
Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
ISBN: 9789144058207
Grammatikböcker
Den obligatoriska litteraturen på kursen innehåller många grammatiska begrepp som du som student förutsätts kunna, i böckerna nedan förklaras begreppen:
Svenska Akademiens språklära. Stockholm: Norstedt.
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur.
venska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Lund: Studentlitteratur.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap om andraspråksinlärning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv
2. beskriva typiska inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid andraspråksinlärning
3. använda och förklara centrala begrepp inom området
4. diskutera faktorer som påverkar förmågan att tillägna sig språk i olika åldrar
5. redogöra för och diskutera olika undervisningsmodeller för tvåspråkig utbildning
Innehåll
- Första- och andraspråksinlärning
- Centrala teorier om språkinlärning
- Tvåspråkig utveckling hos barn
- Inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid språkinlärning
- Individuella och sociala faktorers inverkan på språkinlärning
- Tvåspråkig utbildning
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
TEN2, salstentamen, 4,5 hp, tentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 2 hp, övning avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala