Kursplan - Avancerad ekonomisk styrning och strategisk ekonomistyrning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA318
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2015-02-04
Reviderad
2017-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Artiklar
How new top managers use control systems as levers of strategic renewal
Vol 15, s. 169-189
A conceptual development of Simons Levers of Control Framework
Vol 23, s. 171-185
The contingency theory of management accounting and control: 1980-2014
Vol 31, s. 45-62
Management control systems design within its organizational context: findings from contingency-based research and directions for the future
Vol 28, s. 127-168
The development of controller task: explaining the nature of controllership and its changes
Vol22 , pp 56-46.
What skills and attributes does an accounting graduate need? Evidence form student perceptions and employer expectations
Vol 48, pp 279-300.
Impact of business analytics and enterprise systems on managerial accounting
Vol. 25, pp 29-44
Referenslitteratur
Management accounting and control systems: an organizational and sociological approach
ISBN: 9780470714478 (pbk.)
A time-space odyssey: management control systems in two multinational organisations
Vol 30, s. 735-764
Alternative management accounting research whence and whither
Vol 28, s. 97-126
Performance management: a framework for management control systems research
Vol 10, s. 363-382
Syfte
Ett syfte är att utveckla studentens perspektiv på ledning av organisationer i förändring, på olika nivåer och inom lika branschområden och baserat på historiska fakta och individers förväntningar och beteende och förmåga att göra kvalificerade bedömningar i samband med beslutsfattande. Ett mer detaljerat syfte är att utveckla studenten i kritisk analys vid utveckling av perspektiv och modeller som utgår ifrån såväl finansiell (monetär) som icke-monetär (immateriell) information.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. urskilja och definiera en branschspecifik organisatorisk kontext relativt beskrivningar i litteratur
2. peka ut särskilda mål- och resursområden som prioriterade områden för ekonomisk styrning/strategisk ekonomistyrning (SMCS) i en organisatorisk kontext
3. redogöra för och analysera alternativa målstrukturer, alternativa strategier, alternativa organisationsstrukturer samt tillämpliga mät- och redovisningsmodeller
4. kritiskt granska styrmodeller utifrån litteraturen och inom olika tillämpningsområden
5. demonstrera färdigheter i form av analys och presentation av lösningar på definierade problem och aktivt i en större grupp diskutera och argumentera för sin lösning
6. visa färdighet att inför en presumtiv uppdragsgivare (arbetsgivare) redogöra och få bekräftelse på sin kompetens (förberedelse inför uppsats/Pm-skrivning)
7. identifiera behov att genomföra avancerade analyser, värdera enskilda projekt, företag/förvaltningar och föreslå tillämpliga modeller och system för värdering utifrån en problematisering av en övergripande organisatorisk kontext
Innehåll
Mom 1:
Kursintroduktion: Kursmålen. Ämnet:”Management Accounting v s Management Control ” i teori och praktik d v s ”Vad är MAS/MCS?”
Mom 2:
Teoretiska utgångspunkter vid tidigare och pågående forskning. Ett systemperspektiv på MAS/MCS. Introduktion till beteendeekonomi.
MOM 3:
Historik: Utvecklingen av MA (primärt i Sverige och USA)
Nuläge: Ekonomistyrning/ Internredovisning. Kritik mot traditionell ekonomistyrning. Verksamhetsstyrning. Strategisk ekonomistyrning. Ekonomistyrningens delsystem.
Mom 4:
Framtid: Strategisk Ekonomistyrning Ekonomistyrningens uppgift. Styrning i olika kontexter/branscher
Internt fokus: Styrning med fokus på Resultaträkningen och Balansräkningen.
Externt fokus. Ägarstyrning (Corporate Governance, bolagskoden). Hållbar tillväxt.
TEMASEMINARIUM: Individuell artikel inom valt fokusområde exempelvis behovet av teori och forskning inom styrningsområde. Frågeställningar inom valt fokusområde exempelvis redovisning av intäkter, värderingsfrågor, materiella anläggningstillgångar och immateriella tillgångar, omsättningstillgångar, värderingsfrågor, nedskrivningar, leasing, finansiella instrument, ersättning till anställda, aktierelaterade ersättningar, avsättningar, uppskjuten skatt, delårs-rapporter mm
MOM 5:
Pågående forskning: Analys av teoribildning, contingencyforskning. Intressentperspektiv på styrning. Strategi och styrning
Mom 6:
PM-seminarium. PM-ämnen avhandlas utifrån studenternas intresseinriktning med fördel inför magisteruppsatsskrivande. PM behandlar ämnen inom området ekonomistyrning och ägarstyrning. Studenter (två i grupp) genomför en empirisk studie som avhandlas vid ett större seminarium.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande samt minst 1,5 hp på avancerad nivå inom företagsekonomi.
Examination
TEMA-uppgift med individuell redovisning (INL1) 0,5 hp, betyg Godkänd (G) [avser lärandemål 1, 2]
PM-seminarium (PRO1), en empirisk studie som redovisas med PM, 3 hp, betyg Godkänd (G) [avser lärandemål 3, 5 ,6 och 7]
Skriftlig tentamen (TEN1), 4 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) [avser lärandemål 2 - 4]
För VG på kursen fordras VG på TEN1 samt G på övriga moment
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 3,5 hp med EFO013 Ekonomistyrning och redovisning. Det är moment 1, 2, 3 och 5 som överlappar.
Skriv ut kursplan