Kursplan - Examensarbete i hälso- och välfärdsteknik, magisterexamen
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
OAV008
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen)
Huvudområde(n)
Hälso- och välfärdsteknik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-06-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
God forskningssed
ISBN: 978-91-7307-352-3
Artiklar
Declaration of Helsinki - Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects
URL: Länk
Referenslitteratur
Analyzing quantitative data: from description to explanation
ISBN: 0-7619-6758-3
Quantitative methods for health research: a practical interactive guide to epidemiology and statistics
ISBN: 9781118665411
Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
ISBN: 978-1-5063-8676-8
A methodological systematic review of meta-ethnography conduct to articulate the complex analytical phases
URL: Länk
Qualitative research in nursing and healthcare
ISBN: 9781118874486
Nursing Research: generating and assessing evidence for nursing practice
ISBN: 9781975154141
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i socialtjänsten: en metodbok
URL: Länk
Övrigt
Dessutom kan annat material tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska planera, genomföra, analysera och presentera ett självständigt examensarbete inom området hälso- och välfärdsteknik
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. Visa fördjupad kunskap inom, och förståelse för, området hälso- och välfärdsteknik
2. Identifiera, avgränsa och formulera en forskningsfråga inom området hälso- och välfärdsteknik
3. Söka, kritiskt granska, analysera och problematisera tidigare forskning relaterat till forskningsfrågan
4. Identifiera, motivera och tillämpa för forskningsfrågan relevanta vetenskapliga begrepp/perspektiv/teorier
5. Beskriva, motivera, tillämpa och reflektera över lämplig design och vetenskapliga metoder för insamling och analys av data
6. Beskriva, tillämpa och reflektera över forskningsetiska principer
7. Presentera och diskutera för forskningsfrågan relevanta resultat
8. Tillämpa ett akademiskt skrivande och vedertagna krav på formalia samt god språkhantering
9. Kritiskt granska och muntligt argumentera avseende eget och andras examensarbeten
Innehåll
Självständigt examensarbete under handledning
Forskningsprocessen
Forskningsetiska överväganden
Muntligt presentera och argumentera för det egna examensarbetet
Kritisk granskning och värdering samt opponering på andra kursdeltagares examensarbeten
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, medicinsk vetenskap, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande, Kvantitativa forskningsmetoder I eller motsvarande, Kvalitativa forskningsmetoder I eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6.
Examination
EXA1, Examensarbete, 15hp. Skriftligt examensarbete avseende lärandemål 1-8, med muntlig examination via opponentskap och respondentskap avseende lärandemål 9. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala