Kursplan - Aktionsforskning, skolutveckling och forskning i samverkan
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
OAU375
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Obligatorisk litteratur
Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.)
Samverkansprocessens problematik i den praktiknära forskningen
25(4), 95-99
URL: Länk
URL: Länk
URL: Länk
Skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete. I Å. Hirsh & A. Olin, Skolutveckling i teori och praktik (s. 15-24)
s. 15-24
Utvecklingsledare på vetenskaplig grund: spänningsfälten mellan evidensbaserad praktik och aktionsforskning, 16(4), 241-263
16(4), 241-263
Revisiting the professional, personal, and political dimensions of action research. In S. Noffke & B. Somekh (Eds.), (s. 6-23)
s. 6-23
Aktionsforskning – att forska i egen praktik. I Å. Hirsh & A. Olin, Skolutveckling i teori och praktik (s. 349-362)
s. 349-362
Att analysera för skol- och undervisningsutveckling. I Å. Hirsh & A. Olin, Skolutveckling i teori och praktik (s. 59-76)
s. 59-76
Praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång? – en introduktion (s. 100-101)
s.100-101
Aktionsforskning. Vad? Hur? Varför?
Praktiknära forskning – en evig fråga? 25(4), 100-103
25(4), 100-103
Obligatorisk valbar litteratur
Två artiklar ur debatten om praktiknära forskning i Pedagogisk forskning i Sverige:
Ca 4 s.
URL: https://pedagogiskforskning.se/debatt-2020-praktiknara-forskning/
Två kapitel i samråd med kursledaren:
Skolutveckling i teori och praktik (Ca 25 s.)
Skolnära forskningsmetoder (Ca 200 s.)
En av följande avhandlingar (ca 200 s.):
Lärare för förändring: att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus
ISBN: 9789173932226
Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter: en aktionsforskningsstudie i förskolan
ISBN: 9789179293611
URL: Länk
Vad möjliggör och begränsar en hållbar elitfriidrott?: aktionsforskning i elitidrottspraktiker inom Göteborgs friidrottsförbund
ISBN: 9789179630461
Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling: en feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan
ISBN: 9789176366523
URL: Länk
Bedömning som gemensam angelägenhet: enkelt i retoriken, svårare i praktiken : elevers och lärares förståelse och erfarenheter
ISBN: 9789173468770
"Pröva och pröva igen": Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen
ISBN: 9789180483872
URL: Länk
Lärares lärande i gränslandet mellan skolans och vetenskapens praktiker: aktionsforskning som socialt lärande
ISBN: 9789179631758
URL: Länk
Playing practices in school-age childcare:: an action research project in Sweden and England
ISBN: 9789176492178
URL: Länk
Rektorers praktiker i möte med utvecklingsarbete: möjligheter och hinder för planerad förändring
ISBN: 9789173468497
Skolans mötespraktik: en studie om skolutveckling genom yrkesverksammas förståelse
ISBN: 9789173466646
URL: Länk
"Vi får ju inte riktigt förutsättningarna för att genomföra det som vi vill": en studie om lärares möjligheter och hinder till förändring och förbättring i praktiken
ISBN: 9789173467483
URL: Länk
Dialogkompetens i skolans vardag: en aktionsforskningsstudie i hörselklassmiljö
URL: Länk
(Annan avhandling med aktionsforskande ansats kan väljas i samråd med kursledare)
Tillkommer
Ca 200 sidor (vetenskapliga artiklar/annan vetenskaplig litteratur) utifrån deltagarnas formulerade aktionsforskningsprojekt i samråd med kursledningen
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om aktionsforskning samt att utveckla kompetens i att genomföra ett aktionsforskningsarbete. Dessutom sätts aktionsforskning in i ett större sammanhang av skolutveckling samt olika sätt att forska i samverkan mellan skola/förskola och universitet. Ett flertal aktuella ansatser sätts i relation till såväl traditioner som teoretiska utgångspunkter för fördjupande diskussion och problematisering.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för hur självständigt, kollegialt och lokalt verksamhetsutvecklande arbete kan ta form
2. beskriva aktioner och vilka forskningsmetoder som använts för att samla information till aktionsforskningsprocessen
3. sammanställa olika delar av aktionsforskningsprocessen utifrån en egen vald problemställning och i sammanställningen särskilt uppmärksamma det egna lärandet
4. använda dialog och respons som form för erfarenhetsutbyte
5. diskutera och problematisera teoretiska utgångspunkter och praktisk relevans i såväl aktionsforskning som andra metoder för skolutveckling eller praktiknära forskning, utifrån litteratur och egna erfarenheter
6. problematisera och tillämpa etik i aktionsforskning
Innehåll
- Aktionsforskning som ansats för att bedriva skolutveckling och samproducerad forskning
- Grupphandledning av studenternas aktionsforskningsstudier enligt aktionsforskningsspiralen
- Dialog och respons för kollegialt lärande
- Skolutveckling och samproducerad forskning (som inkluderar praktiknära forskning) som forskningsfält och samhälleligt sammanhang
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
PRO1, projektrapport, 10 hp, individuell skriftlig och muntlig rapport avseende lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 5 hp, seminarium avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala