Kursplan - Teorier och begrepp inom vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskap
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE030
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-02-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Artiklar
The Nordic Tradition of Caring Science: The Works of Three Theorists
Patient participation: a concept analysis
Continuity of care: Cliché or viable nursing concept?
Nursing leadership, 2,4, 21-25.
Childrens participation in decision-making: Balancing protection with shared decision-making using a situational perspective
Journal of Child Health Care 15(4) 312-319. DOI: 10.1177/1367493511406570
Continuity of Care During End of Life: An Evolutionary Concept Analysis
International Journal of Nursing Knowledge, 26(2), 80-89
Person-centred care-ready for prime time. Eur J Cardiovasc Nurs
10(4): 248-51. doi: 10.1016/j.ejcnurse.2011.06.008. Epub 2011 Jul 20.
The theory of caritative caring: A vision
Ethical aspects of caregivers experience with person with dementia at mealtimes
Nursing Ethics. Doi 10.1177/0969733015580812
'Continuity of care': a critical interpretive synthesis of how the concept was elaborated by a national research programme
Int J Integr Care. PMID: 22977421
The relation between patient-centeredness and patient empowerment: A discussion on concepts
Participation, both a means and an end: a conceptual analysis of processes and outcomes in childhood disability
URL: Länk
Older patients participation in team meetings- A phenomenological study from the nurses perspective
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 8; 21908
Aestetic leadership: Its place in the clinical nursing
URL: Länk
A concept analysis of person-centred care
Journal of Holistic Nursing, 30, (1), DOI: 10.1177/0898010111412189
Hermeneutics and observation - a discussion
URL: Länk
The human becoming school of thought in 2050
Envisioning Nursing in 2050 through the eyes of nurse theorists: Rosemare Risso Parse and Martha E Rogers
URL: Länk
Hermeneutic caring conversations in forensic psychiatric caring
URL: Länk
Reconnecting with oneself while struggling between life and death: The phenomenon of recovery as experienced by persons at risk of suicide
URL: Länk
To be present, share and nurture: A lifeworld phenomenological study of relatives participation in the suicidal persons recovery
URL: Länk
Recovery as a threshold concept in mental health nurse education
Experience of self-management of medications among older people with multimorbidity
J Clin Nurs. 24(19-20):2757-64. Doi: 10.1111/jocn.12868. Epub 2015 Jul 16. PMID: 26179796
How does the healthcare system affect medication self-management among older adults with multimorbidity?
Scand J Caring Sci, 30(1):91-8. Doi: 10.1111/scs.12225. Epub 2015 Apr 28. PMID: 25919419
Illness as unhomelike being-in-the world: Heidegger and the phenomenology of medicine
Patients perceptions of participation in nursing care on medical wards
Caring for insiderness: Phenomenologically informed insights that can guide practice
Intercultural caring an abductive model
Referenslitteratur
Rest: A health-related phenomenon and concept in caring science.
Global Qualitatitve Nursing Research, 1-8. DOI: 10.1177/2333393615583663
The enigmatic phenomenon of loneliness
URL: Länk
Vägen till patientens värld och personcentrerad vård: att bli lyssnad på och förstådd
ISBN: 978-91-47-11271-5
Personcentrering inom hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik
ISBN: 978-91-47-11405-4
Swedish Initiative on person-centred care
Caring Science in an New Key
Embodying nursing openheartedness: An existential perspective
URL: Länk
Same same or different? A review of reviews of person-centered and patient-centered care
Person-centered nursing home care in the United States, United Kingdom, and Sweden: Why building cross-comparative capacity may help us radically rethink nursing home care and the role of the RN
Exploring person centredness: a qualitative meta-synthesis of four studies
The knowledge of attention
Lifeworld-led healthcare: Revisiting a humanizing philosophy that integrates emerging trends
URL: Länk
Övrigt
Some further scientific articles will be added during the course.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om filosofiska och teoretiska utgångspunkter i vårdvetenskap och omvårdnad. Studenten skall även utveckla sin förmåga till kritiskt informationsutbyte på vetenskaplig nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för och värdera olika filosofiska och teoretiska perspektiv av relevans för kunskapsutveckling inom vårdvetenskap och omvårdnad
2 analysera skillnader och likheter i framställning av grundläggande begrepp inom vårdvetenskaplig teoribildning
3 värdera innebörder av begrepp, modeller och teorier i relation till omvårdnaden av patienten
4 jämföra hur vårdvetenskapliga begrepp framträder i olika vårdande kontexter
Innehåll
Filosofiska och teoretiska perspektiv i vårdvetenskap och omvårdnad
Begrepp, modeller och teorier inom vårdvetenskap och omvårdnad
Teoriers betydelse i praxis
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2 hp, avseende lärandemål 3-4. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL1), 3,5 hp, individuell inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 2 hp, aktivt deltagande i kursens seminarier avseende lärandemål 1-4. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VÅE030.