Kursplan - Introduktion till rumslig gestaltning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE114
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Spatial Strategies for Interior Design
Referenslitteratur
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten en grundläggande orientering i arbetsmetoder och förhållningssätt för formgivare som arbetar med rum. Kursen ska ge en introduktion till centrala begrepp inom rumslig gestaltning och kännedom om vilka komponenter som kan vara av betydelse för en rumslig helhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och namnge centrala begrepp för rumslig gestaltning
2. ge exempel på skalförhållanden mellan människa och rum
3. använda olika analoga skisstekniker i två och tre dimensioner
4. reflektera över och använda grundläggande form- och färglära
Innehåll
Kursen innehåller föreläsningar och praktiska övningar som bearbetar centrala begrepp för rumslig gestaltning. I kursen övas förmågan att uppfatta skalförhållanden mellan människa och rum, vidare tränas analoga skisstekniker i två och tre dimensioner samt form- och färguppfattning. Undervisningsformerna är föreläsningar, seminariediskussioner, skrivuppgifter, formgivningsövningar, verkstadsintroduktion och laborationer.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Laboration (LAB1), 3,5 hp, examinerar lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1) 4 hp, examinerar lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med Kreataiva verktyg.