Kursplan - Att arbeta som speciallärare med matematikutveckling I
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SQA945
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hjärnan i matematikundervisningen: erfarenhet, vetenskap, klassrumspraktik
Läsningsanvisning finns i studiehandlingen.
ISBN: 9789127823716
Intensivundervisning i matematik
Läsningsanvisning finns i studiehandlingen.
ISBN: 9789185143399
Konkretisering och undervisning i matematik: matematikdidaktik för lärare
(läs s. 111-201).
ISBN: 9789144102382
Inlärningssvårigheter i matematik
Läsningsanvisning finns i studiehandlingen.
ISBN: 9789144185866
Lindenskov, L. (Ed.). (2016). Special Needs in Mathematics Education. Aarhus: CURSIV 18, Danish School of Education, Aarhus University.
(läs s. 189-202).
URL: https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Cursiv/CURSIV_18_-_Udgivet_version.pdf
Dyskalkyli - finns det?: aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Läsningsanvisning finns i studiehandlingen.
ISBN: 9789185143146
URL: Fulltext
Laborativ matematikundervisning: vad vet vi?
http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/laborativ_mat_und.pdf Läsningsanvisning finns i studiehandlingen.
ISBN: 9789185143160
URL: Fulltext
Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar
(Läs kap 12).
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Läsningsanvisning finns i studiehandlingen.
ISBN: 9789144155098
Artiklar
Webbadresser
SFS 2010:800. Skollag.
Salamancadeklarationen och Salamanca +10
Hämtad från: http://www.unesco.se/wp-content/uploads/2013/08/Salamanca-deklarationen1.pdf
URL: Länk
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter
URL: Länk
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (Ds 2008:26)
URL: Länk
Skolforskningsinstitutet
PRISMA Statement
Övrigt
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
URL: Länk
Kommentarmaterial till ämnesplanen i matematik – gymnasieskolan och vux
URL: Länk
Referenslitteratur
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers lärande och utveckling i matematik och hinder i denna process utifrån områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning
2. analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på och teorier om matematikutveckling
3. granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling mot bakgrund av aktuell specialpedagogisk forskning
4. identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers matematikutveckling
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på matematikutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling i ett helhetsperspektiv
- Kartläggning av barns och elevers matematikutveckling
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering matematikutveckling.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala