Kursplan - Vårdande som etik, relation och process
Omfattning
10.5 hp
Kurskod
VAE010
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården
URL: Länk
Artiklar
Grief Interrupted: The Experience of Loss Among Incarcerated Women
To Care for the Patient: a Theory Based Clinical Application Research
pp 129-136.
Toward a praxis theory of suffering, volym 24
sid 47-59
Värdegrund för omvårdnad
URL: Länk
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
URL: Länk
Referenslitteratur
To Care for the Patient: a Theory Based Clinical Application Research
pp 129-136.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökad kunskap i att identifiera och reflektera över etiska frågor samt skaffa sig beredskap att hantera dessa i vårdsammanhang. Kursen syftar också till att studenten ska skaffa sig kunskap om människans lidande och vårdande som lindrar lidande. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskap om vårdande relationer och sjuksköterskans ansvar för planering av patientens vård samt att genomföra omvårdnadsdokumentation.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva begreppet lidande samt lidandets innebörder för att utveckla kompetens till att uppmärksamma patienters lidande.
2 redogöra för vårdande relationers betydelse för att lindra lidande och främja hälsa
3 beskriva vårdprocessens samtliga faser samt hur processen kan tillämpas i omvårdnadsarbete och synliggöras i omvårdnadsdokumentation med krav på validitet, verifikation och granskningsbarhet.
4 redogöra för sjuksköterskans ansvar för patientens vård utifrån gällande styrdokument
5 beskriva skillnader och likheter av olika etiska teorier, samt redogöra för omvårdnadens värdegrund, sjuksköterskans etiska koder samt andra styrfaktorer med betydelse för sjuksköterskans professionella ansvar
6 självständigt identifiera och avgränsa vårdetiska problem
7 förhålla sig reflekterande till och göra enklare analyser av vårdetiska problem med hjälp av analysinstrument
Innehåll
Teorier om lidande
Teorier om vårdande relationer
Vårdprocess och omvårdnadsdokumentation
Omvårdnadens värdegrund, etiska koder, etiska teorier och reflektionsmodeller
Särskild behörighet
Vårdandets grunder, 15 hp eller motsvarande.
Examination
Seminarium (SEM1), 3 hp, ktivt deltagande i seminarier 1-4 avseende lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 7,5 hp, individuell skriftlig salstentamen avseende lärandemål 1-5. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VÅE010.