Kursplan - Teori och metod i andraspråksforskning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA240
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Reviderad
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
ISBN: 9789144122885
Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk: undervisning och tidiga insatser
ISBN: 9789180820776
"Vi ser om dom flyter typ.?" : Att utveckla en språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever - möjligheter och begränsningar ur lärarperspektiv
ISBN:9789180145749 LIBRIS-ID:8rx3wql26f74hc2t
URL: https://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1807967&dswid=-6086
Understanding second language acquisition
Enligt lärarens anvisningar.
ISBN: 9780340905593
Research methods in second language acquisition: a practical guide
ISBN: 9781444334272
Webbadresser
Abstracts från konferensen Nordand, 2022, Reykjavik, 2022
URL: https://vigdis.hi.is/en/events/nordand-15-conference-2022/
Avhandlingar i urval.
Forskningsartiklar tillkommer, tillhandahålles av läraren.
Övrigt
Forskningsartiklar tillkommer, tillhandahålles av läraren.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om teori och metod i andraspråksforskning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- använda och förklara centrala metodologiska och ämnesteoretiska begrepp
- beskriva, diskutera och kritiskt granska studier inom andraspråksforskningen ur ett forskningsmetodologiskt perspektiv
- diskutera styrkor och begränsningar med olika tillvägagångssätt och metodval
- diskutera vilken betydelse forskningsresultaten har för andraspråksundervisningen
Innehåll
- Teori och metod
- Centrala metodologiska och ämnesteoretiska begrepp
- Analys och kritisk granskning av artiklar inom andraspråksforskningen
- Andraspråksforskning ur ett historiskt perspektiv
- Forskningens relevans för skolans praktik
Särskild behörighet
210 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 5,5 hp Forskningsmetod för lärare - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - ämneslärare, samt
- 54 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4 hp, tentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 3,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För sammanfattningsbetyget VG ska studenten ha uppnått detta betyg på HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala