Kursplan - Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU274
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
Kapitel: 1-6, 10, 14
ISBN: 9789147139910
Barns delaktighet och inflytande: hållbar utveckling i förskolan
ISBN: 9789177413295
Artiklar
Plagiera eller referera vetenskapligt?: En studie om vad studenter behöver lära sig för att bli bättre på referathantering. Högre Utbildning, ISSN 2000-7558, E-ISSN 2000-7558, Vol. 11, nr 1, s. 41-55. DOI: 10.23865/hu.v11.2730.
Tillgänglig i Canvas.
URL: https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/2730/5261
Förskolan i politiken: om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
Tillgänglig i Canvas.
URL: Länk
Webbadresser
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter.
Tillgänglig i Canvas.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
URL: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet---lgr22?id=9718 Tillgänglig i Canvas.
ISBN: 9789138327784
URL: Länk
Aktuell läroplan för förskolan
URL: Skolverket
Referenslitteratur
Att göra sig gällande. Mångfald i förskolebarns kamratkulturer. Doktorsavhandling. Umeå Universitet.
Tillgänglig i Canvas.
URL: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:483605/FULLTEXT01.pdf
(O)Takt mellan styrdokument i förskolan och dess förutsättningar
URL: Länk
Naturmöten och källsortering En kvantitativ studie om lärande för hållbar utveckling i förskolan. Nordina 12(2), 140-156
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar kan tillkomma.
-
Böcker
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
Kapitel: 1-6, 10, 14
ISBN: 9789147139910
Barns delaktighet och inflytande: hållbar utveckling i förskolan
ISBN: 9789177413295
Artiklar
Plagiera eller referera vetenskapligt?: En studie om vad studenter behöver lära sig för att bli bättre på referathantering. Högre Utbildning, ISSN 2000-7558, E-ISSN 2000-7558, Vol. 11, nr 1, s. 41-55. DOI: 10.23865/hu.v11.2730.
Tillgänglig i Canvas.
URL: https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/2730/5261
Förskolan i politiken: om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
Tillgänglig i Canvas.
URL: Länk
Webbadresser
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter.
Tillgänglig i Canvas.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
URL: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet---lgr22?id=9718 Tillgänglig i Canvas.
ISBN: 9789138327784
URL: Länk
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö18. Stockholm: Skolverket
Tillgänglig i Canvas.
Referenslitteratur
Att göra sig gällande. Mångfald i förskolebarns kamratkulturer. Doktorsavhandling. Umeå Universitet.
Tillgänglig i Canvas.
URL: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:483605/FULLTEXT01.pdf
(O)Takt mellan styrdokument i förskolan och dess förutsättningar
URL: Länk
Naturmöten och källsortering En kvantitativ studie om lärande för hållbar utveckling i förskolan. Nordina 12(2), 140-156
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar kan tillkomma.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att orientera sig i utbildningsväsendet som organisation och framväxten av förskolan som utbildning samt tillägna sig kunskap om centrala begrepp för förskola och undervisning. Kursen syftar också till att introducera studenten till didaktik som teoretiskt begrepp och praktisk metod för förskollärare samt introducera studenten till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och akademiskt skrivande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. orientera sig i förskolans styrdokument samt redogöra för centrala begrepp för förskola och undervisning
2. beskriva den svenska förskolan ur ett nutida och historiskt perspektiv
3. tillämpa grundläggande didaktiska frågeställningar
4. planera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling
5. beskriva förskolans demokratiska uppdrag med betoning på aspekter som mångfald, jämlikhet och jämställdhet
6. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Didaktik i förskola
- Förskolan som organisation och samhällsinstitution i nutida och historiska perspektiv
- Förskolans styrdokument ur didaktiska perspektiv
- Jämlikhet, jämställdhet och mångfald
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt
Särskild behörighet
Student vid Förskollärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 1,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 3 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på HEM1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala