Kursplan - Förskolans uppdrag och förskollärarens ansvar i utbildning och undervisning - erfarenhetsbaserad utbildning
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
OAU382
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-05-23
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att studera på högskolan: studieteknik och motivation på vägen
ISBN: 9789144191140
Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
ISBN: 9789151107424
Barns delaktighet och inflytande: hållbar utveckling i förskolan
ISBN: 9789177413295
Varför pedagogisk dokumentation?: verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
ISBN: 9789140678607
Förskolans historia: förskolepolitik, barn och barndom
ISBN: 9789151107646
Guidad lek i förskolan: språkutveckling mellan undervisning och lek
ISBN: 9789144138169
Klass, etnicitet och kön: en introduktion för lärare
ISBN: 9789144134581
Artiklar
Doing belonging in early childhood settings in Sweden. Early childhood Development and Care
https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1998021
Barnkonventionen - FN:s konvention om barnets rättigheter
URL: UNICEF
OMEP:s skala för hållbarhet i förskolan (2. Uppl.)
URL: OMEP
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö18. Stockholm: Skolverket
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla teoretisk kunskap om förskolans demokratiska uppdrag med fokus på mångfald, jämlikhet och jämställdhet. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskap om förskollärarens ansvar att leda inkluderande utbildning och undervisning i relation till lek, lärande och omsorg.
Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att tillämpa medvetna didaktiska och etiska val i utbildning och undervisning för en förskola i ett föränderligt samhälle samt att leda undervisning för hållbar utveckling. Avslutningsvis syftar kursen till att ge studenten möjlighet att utveckla akademisk litteracitet och förståelse för vetenskaplig grund.
Lärandemål
Kursen är indelad i tre teman:
- Förskolan och förskolläraryrket i ett nutida och historiskt perspektiv,
- Lärande, utveckling och didaktik,
- Förskollärares uppdrag och yrkesetik för lek, lärande och omsorg.
Gällande Förskolan och förskolläraryrket i ett nutida och historiskt perspektiv ska studenten efter avklarad kurs kunna:
1. beskriva och reflektera över förskolans demokratiska uppdrag i ett nutida och historiskt perspektiv med betoning på aspekter som mångfald, jämlikhet och jämställdhet
2. diskutera hur innebörden av barn, barndom och barnperspektiv har förändrats över tid i relation till förskolans utbildning
3. beskriva och diskutera förskolans utveckling, uppdrag och praktik likväl som förskollärares ansvar och ledarskap i relation till läroplansteoretiska perspektiv
4. problematisera förskolans utbildning och förskollärares uppdrag och ledarskap utifrån förskolans styrdokument och demokratiska uppdrag
Gällande Lärande, utveckling och didaktik ska studenten efter avklarad kurs kunna:
5. identifiera innebörden av begrepp, teorier och aktuell forskning, där kognitionsvetenskap ingår, när det gäller varje barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar
6. redogöra för och diskutera begreppet undervisning i förskolan i relation till allmän- och ämnesdidaktik
7. tillämpa och motivera grundläggande didaktiska ställningstaganden för att planera och genomföra undervisning för hållbar utveckling som vilar på vetenskaplig grund
8. analysera och diskutera barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar ur förskoledidaktiska perspektiv
Gällande Förskollärares uppdrag och yrkesetik för lek, lärande och omsorg ska studenten efter avklarad kurs kunna:
9. urskilja och diskutera förskollärarens yrkesetiska principer
10. identifiera och problematisera förskollärares ledarskap och förskolemiljöns påverkan och betydelse för olika barns lek, lärande och omsorg
11. redogöra och argumentera för innebörden av olika teoretiska perspektiv på lek och lekens betydelse och förutsättningar för barns utveckling, lärande och identitetsskapande
12. redogöra för innebörder av barns kamratkulturer och kamratrelationer och kunna diskutera dessa i förhållande till genus, ålder, etnicitet och klass
13. beskriva och reflektera över det egna ledarskapet i relation till att skapa förutsättningar för barngruppen som resurs avseende lek, lärande och omsorg
14. observera och analysera barns samspel och lekstrategier för att utveckla och utmana dessa i förskolans utbildning
15. analysera och problematisera förskollärarkompetens och yrkesetik i relation till förskollärarens uppdrag för likvärdig utbildning
Gällande alla temana ska studenten efter avklarad kurs kunna:
16. visa ett reflekterande förhållningssätt och god språklig framställning
17. visa kommunikativ förmåga och praktiskt tillämpa muntlig framställning
Innehåll
Förskolan och förskolläraryrket i ett nutida och historiskt perspektiv
- Läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska perspektiv på styrdokument och lagar gällande förskola
- Förskolan som organisation och barns uppväxtvillkor i ett föränderligt samhälle
- Nutida och historiska perspektiv på förskola, barn och barndom
- Jämställdhet, mångfald, demokrati i förskolan
Lärande, utveckling och didaktik
- Didaktik i förskolans utbildning
- Tvärvetenskapliga teoretiska perspektiv om lärande och utveckling
- Estetiska lärprocesser
- Kunskapsbildning och digitalisering
- Reflekterande förhållningssätt, beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
Förskollärares uppdrag och yrkesetik för lek, lärande och omsorg
- Förskollärares uppdrag och ansvar för att leda likvärdig undervisning i arbetslag
- Perspektiv på omsorg och etik i förskolan
- Lärmiljöns betydelse för olika barns lek, lärande och utforskande
- Yrkesetiska perspektiv på förskollärares uppdrag och ledarskap för undervisning och utbildning
- Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Estetiska lär- och uttrycksformer
- Observationer i förskola
Gemensamt
- Muntlig framställning och kommunikationens betydelse
- Akademisk litteracitet och akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Student vid det erfarenhetsbaserade förskollärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4, 16 och 17, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
MUN1, muntlig tentamen, 3 hp, muntlig tentamen avseende lärandemål 8, 16 och 17, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport, 4,5 hp, verksamhetsintegrerad tillämpningsuppgift avseende lärandemål 5-7 och 16, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 3 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 9, 15 och 17, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 10, 13 och 16, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO2, projektrapport, 4 hp, verksamhetsintegrerad tillämpningsuppgift avseende lärandemål 11, 12 och 14, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på lärarledda lärtillfällen och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala