Kursplan - Förskollärares ledarskap i en samverkande förskola för barns bästa - erfarenhetsbaserad utbildning
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
OAU381
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-05-23
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskap om sociala relationer såsom gruppdynamik samt leda barngrupper och enskilda barn. I det ingår kunskap om konflikthantering för att kunna inkludera alla barn i en tillgänglig lärmiljö i förskolans utbildning.
Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskap om och förmåga att leda samverkansuppdraget och samarbete med kollegor och vårdnadshavare samt andra aktörer med fokus på barns bästa utifrån ett kritiskt reflekterande förhållningssätt och juridiska ramar.
Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att befästa tidigare kunskaper om hållbar utveckling samt förmåga att planera, leda och utvärdera undervisning med fokus på barns rättigheter genom estetiska lärprocesser. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att utveckla och befästa sin akademiska litteracitet och förståelse för hur vetenskapliga teorier kan omsättas i förskolans praktik.
Avslutningsvis syftar kursen till att ge studenten möjlighet att genom sin verksamhetsförlagda utbildning utveckla sin kommunikativa kompetens i yrkesrelaterade sammanhang samt utveckla ett reflekterande förhållningssätt.
Lärandemål
Kursen är indelad i tre teman:
- Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- Förskollärarens samverkansuppdrag,
- Verksamhetsförlagd utbildning.
Gällande Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap ska studenten efter avklarad kurs kunna:
1. redogöra för och reflektera kring frågor som rör sociala relationer, barns delaktighet och inflytande och barns identitetsskapande samt hur detta relateras till kulturella och samhälleliga faktorer
2. planera, leda och utvärdera undervisning genom att använda estetiska lärprocesser för barns lärande och förståelse om barnkonventionen och barns rättigheter
3. tillämpa styrdokument kring allas lika värde och diskriminering och annan kränkande behandling i förskolan för barnets bästa
4. diskutera konflikters uppkomst, dynamik och hantering i förskolan i relation till praktik, teori och forskning
5. analysera och problematisera förskollärares ledarskap och professionella förhållningssätt utifrån yrkesetiska principer och barns rättigheter som vilar på vetenskaplig grund
Gällande Förskollärarens samverkansuppdrag ska studenten efter avklarad kurs kunna:
6. definiera, identifiera och analysera olika samverkansformer mellan och inom förskolan, grundskolan och samhället samt reflektera och kritiskt granska egna och andras föreställningar om skolformernas uppdrag och arbetssätt
7. definiera, identifiera, samt analysera samverkansformer med vårdnadshavare utifrån ett normkritiskt perspektiv med fokus på barns bästa
8. reflektera kring och diskutera olika familjekonstellationer och kulturer i det moderna samhället med fokus på samverkan med vårdnadshavare i förskolan
9. visa på ett professionellt förhållningsätt och ledarskap gentemot kollegor med syfte för god samverkan samt visa på strategier för utveckling av samarbete för barns bästa vid övergångar
10. visa förmåga att kunna problematisera samverkan med vårdnadshavare i förskolan utifrån förskolans uppdrag och juridiska ramar
Gällande Verksamhetsförlagd utbildning ska studenten efter avklarad kurs kunna:
11. granska, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för
12. tillämpa relevant kommunikativ kompetens i de sammanhang som uppstår i yrket med barn samt i samverkan med kollegor och vårdnadshavare genom att därefter granska, problematisera och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa på strategier för utveckling
13. planera, leda, utvärdera och analysera undervisningen och utbildning i förskola i syfte att skapa ett gott lärandeklimat, samt tillämpa ett för yrket tydligt och funktionellt språk
14. dokumentera och reflektera över erfarenheter av den påbörjade yrkesrollen kopplat till teori
Gällande alla temana ska studenten efter avklarad kurs kunna:
15. visa befästande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
16. visa på kommunikativa färdigheter i form av aktivt lyssnande och muntlig framställning
Innehåll
Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
- Sociala relationer och identitet i förskolans utbildning och undervisning
- Normkritiska perspektiv
- Gruppdynamik, leda barngrupper och enskilda barn
- Barnkonventionen och barns rättigheter
- Praktiska och teoretiska perspektiv på konflikthantering
Förskollärares samverkansuppdrag
- Övergångspraktiker i utbildning
- Samverkans- och samarbetsformer i förskola och grundskola
- Professionalitet i samverkans- och samarbetssituationer
- Aktivt lyssnande och muntlig framställning
- Juridik för förskolan
- Olika familjekonstellationer i det moderna samhället
Verksamhetsförlagd utbildning
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn
- Hållbar utveckling
- Läroplan för förskolan
- Påverkansfaktorer i förskolan
- Kommunikativa kompetenser i relation till barn, kollegor och vårdnadshavare
- Yrkesetik
- Ledarskap för samverkansuppdrag
- Undervisning i förskolan
- Dokumentation
Gemensamt
- Muntlig framställning och kommunikationens betydelse
- Akademisk litteracitet och akademiskt skrivande[AF1]
Särskild behörighet
7,5 hp från det erfarenhetsbaserade förskollärarprogrammet.
Examination
TEN1, salstentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 3 och 15, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport, 5 hp, verksamhetsintegrerad tillämpningsuppgift avseende lärandemål 2, 3 och 16, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 4 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 6, 7, 9 och 16, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 8, 10 och 15, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 11-13, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 0,5 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 14, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och VFU1.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på lärarledda lärtillfällen och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala