Kursplan - Kognitionsvetenskaplig grund för lärande och undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU919
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-05-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grunderna i kognitionsvetenskap och hur kunskap om grundläggande kognitiva
processer kan tillämpas i klassrummet för att främja elevers lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande principer och centrala teorier för kognitiva processer för informationshantering, inlärning, minne, språk,
problemlösning och beslutsfattande, och vilka implikationer dessa har för undervisning
2. visa förståelse för hur kunskaper om kognitiva processer kan förklara elevers lärandeprocesser och svårigheter som elever kan möta i sitt
lärande
3. redogöra för och diskutera evidensbaserade undervisningsmetoder med betydelse för lärande
4. använda kunskaper om kognitiva processer och evidensbaserade metoder för att planera, genomföra och reflektera över undervisning
som främjar lärande
5. visa förmåga att identifiera etiska aspekter av kognitionsvetenskapliga teorier och undervisningsmetoder för att främja alla elevers
lärande
Innehåll
- Grundläggande principer och centrala teorier för de kognitiva processerna
- Evidensbaserade metoder för läs- och skrivutveckling
- Evidensbaserade metoder för matematikutveckling, innefattande metoder med fokus på taluppfattning och talens användning samt
problemlösning
- Teorier om kognition kopplat till funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Särskild behörighet
Legitimerad lärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 eller med inriktning mot arbete i grundskolans
årskurs 4-6.
Dessutom krävs att du är verksam som legitimerad lärare inom skolväsendet.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande vid seminarier avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 5,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift med muntlig redovisning avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U),
Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala