Kursplan - Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) med inriktning mot ämneslärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU918
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-05-06
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utvärdera din undervisning: värdera och förstå statistik och evidens
ISBN: 9789127145634
Undervisningsutmaningar: som en guldgruva för lärardriven didaktisk skolutveckling 7-9
ISBN: 9789127470187
Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap: för agens i vardag och samhälle
Kapitel 1, 2, 4 och 6
ISBN: 9789151106847
Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Kapitel 2-4; 6
ISBN: 9789127133440 (inb.)
Conducting educational design research
ISBN: 9781315105642
Ways of analyzing teaching quality: potentials and pitfalls
Kapitel 5
ISBN: 9788215045061
Kompendier
Cognitive Science in the Classroom
Forskningsstöd för kompetensutvecklingsmodellers effekter på undervisning och lärande
Quality teaching in NSW public schools: A classroom practice guide
Hur ska man veta vad forskningen säger: Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fördjupar 2022:01
The UTeach Observation Protocol (UTOP) training guide
Artiklar
School-based collaboration as a learning context for teachers: A systematic review
Let's talk evidence The case for combining inquiry-based and direct instruction
Praktikutvecklande samtal på vetenskaplig grund
Prerequisites for data-based decision making in the classroom: Research evidence and practical illustrations
Teachers action research as a case of social learning: Exploring learning in between research and school practice
Kompetensutveckling för professionella lärare? Introduktionen av kollegialt lärande i svensk skola
Meta-analysis of inquiry-based learning: Effects of guidance
Classroom observation frameworks for studying instructional quality: looking back and looking forward
The devils finest trick: routines that make teachers matter against their better judgement
The effectiveness of direct instruction curricula: A meta-analysis of a half century of research
Using research to inform practice through research‐practice partnerships: A systematic literature review
Using research to inform practice through research‐practice partnerships: A systematic literature review
Webbadresser
Lärarnas Yrkesetiska råd (2001/2023).
Referenslitteratur
Effects of professional development on the quality of teaching: Results from a randomised controlled trial of Quality Teaching Rounds
Utmärkt lärare: forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit
ISBN: 9789127461291
Ritual for ritual, exploration for exploration: Or, what learners are offered is what you get from them in return
Examining boundaries in a large-scale educational research-practice partnership
Teacher collaboration: A systematic review
Övrigt
Ytterligare artiklar kopplat till kursens innehåll och som väljs ut av deltagarna i samråd med undervisande lärare
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att vidareutveckla sin förmåga att som lärare utveckla undervisningen genom att systematiskt
dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till elevers lärande och utveckling. Genom en kombination av teoretiska och
praktiska moment stärks evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från studenternas
egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter
och professionellt omdöme.
Lärandemål
Kursen är indelad i tre moduler:
- Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling,
- God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet,
- Undervisningsutvecklande arbete.
Gällande Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
ska studenten efter avklarad kurs:
1. ha översikt över och kunna kritiskt värdera former för systematisk dokumentation av undervisning i relation till elevers lärande och
utveckling
2. visa förmåga att sammanhållet genomföra adekvat och etisk försvarbar dokumentation och analys utgående från en kombination av
etablerade metoder med beaktande av önskat syfte
Gällande God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet ska studenten efter avklarad kurs:
3. kritiskt kunna värdera traditionsbaserad undervisningspraktik inom den egna inriktningen i relation till beskrivningar av god
undervisning baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, i relation till elevers lärande och utveckling
4. visa kännedom om några väletablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet
5. ha översikt över och kunna diskutera vad som på vetenskaplig grund utmärker expertis avseende undervisning i relation till elevers
lärande och utveckling
Gällande Undervisningsutvecklande arbete ska studenten efter avklarad kurs:
6. kunna identifiera och problematisera vad som med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap kan/bör
utgöra önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats
7. visa god kännedom om såväl helhet som delar i några centrala modeller för undervisningsutveckling, samt dessas grundpremisser
8. kunna kollegialt planera, genomföra och utvärdera en undervisningsutvecklande insats i enlighet med någon modell och med beaktande
av önskad kunskapsutveckling för elever
9. kunna diskutera former för att förädla och sprida utvecklad kunskap som beprövad erfarenhet kollegialt och till den kollektiva
kunskapsbasen.
Innehåll
Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
- Introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, anpassat för olika syften, som
kollegial undervisningsutveckling eller stödjande av individuell undervisningsskicklighet
- Olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling, som är funktionella för analys och
bedömning av undervisningskvalitet, anpassat för olika syften
- Former för syftesdriven planering av upplägg och procedurer för koordinering mellan olika typer av underlag i förhållande till tillgänglig
tid och resurser samt relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning
God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet
- Kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet, generellt och specifikt för olika skolformer och verksamheter, nivåer och ämnen
- Översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet och empiriska studier om vad som
kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling, kompletterat med
exempel på konkret praktik från svensk kontext
Undervisningsutvecklande arbete
- Översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats med beaktande av lokala
förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap
- Översikt över väl etablerade modeller för i första hand kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad
undervisningsutveckling innebär
- Praktiskt genomförande av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang
- Kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning och utvärdering, samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande
arbete i relation till uppsatta mål
Särskild behörighet
Legitimerad lärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 eller med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Undervisningsämnen inom legitimationen ska vara matematik och/eller naturvetenskapliga ämnen. Utöver behörighetsgivande examen
ställs krav på minst 30 hp, varav minst 15 hp på avancerad nivå.
Dessutom krävs att du är verksam som legitimerad lärare inom skolväsendet och har minst sex års erfarenhet av arbete som lärare efter
behörighetsgivande examen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 1,5 hp, skriftlig examination avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL3, inlämningsuppgift, 3,5 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 6-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala