Kursplan - Intensivvård till patienter med specifika vårdbehov
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
BMA107
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att vårda akut sjuka vuxna: prioriteringar vid bedömning och omhändertagande
ISBN: 9789144086132
Akut omhändertagande av trauma: på skadeplats och akutmottagning
ISBN: 9789144086774
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad
ISBN: 978-91-44-11328-9
Katastrofmedicinsk beredskap: att leda sjukvård på ett särskilt sätt
ISBN: 9789144102665
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
ISBN: 9781496300232
Omvårdnadsteori som referensram: i forskning och utveckling
kap. 1-3
ISBN: 978-91-47-10550-2
Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
ISBN: 9789144071459
Kompendier
God forskningssed
URL: Länk
Webbadresser
ICN etiska koder för sjuksköterskor
URL: Länk
Kompetensbeskrivningen för sjuksköterskor inom intensivvård
URL: Länk
Referenslitteratur
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care: a thinking-in-action approach
ISBN: 9780826105738
Övrigt
Självständigt sökt litteratur av relevans utifrån tematik och metodval
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om patienters specifika behov inom intensivvård och utveckla färdighet och förmåga att utifrån en helhetssyn på människan identifiera dess behov av medicinsk vård och omvårdnad inom intensivvård.
Lärandemål
1. Utifrån en helhetssyn identifiera patientens specifika behov inom intensivvård, samt föreslå, utföra och utvärdera medicinska- och omvårdnadsåtgärder.
2. Redogöra för patofysiologi, symtom och behandling vid svikt i olika organsystem och tillämpa denna kunskap vid specifika behov inom intensivvård, inklusive psykiska tillstånd
3. Identifiera patientens status avseende nutrition, vätske-, blod- och syra-basbalans samt föreslå eventuella åtgärder utifrån detta.
4. Redogöra för principer gällande läkemedel inom intensivvård, samt tillämpa och värdera hanteringen av dessa
5. Identifiera, bedöma och värdera patientens status med hänsyn tagen till specifika behov och utifrån detta föreslå och utföra undersökningar, förebyggande och behandlande åtgärder inom intensivvård.
6. Identifiera och värdera principer för organisation och omhändertagande av skadade vid stor olycka eller katastrof, samt beskriva intensivvårdssjuksköterskans funktion i dessa situationer
7. Identifiera och värdera principer inom vårdkedjan gällande traumatologi, traumateamets organisation och traumapatientens vård med fokus på intensivvårdssjuksköterskans arbetsområde
8. Identifiera och reflektera över etiska utmaningar inom intensivvård med beaktande av samhälleliga aspekter och mänskliga rättigheter
9. Reflektera kring specialistsjuksköterskans uppdrag, befogenhet, kompetens och legitimitet att leda team inom intensivvård
10. Reflektera kring samverkan med andra yrkeskategorier och vårdverksamheter i planering och ledning av verksamheten för att uppnå en patientsäker och effektiv vård
11. Observera och värdera patientens hälsotillstånd vid vård i livets slutskede, föreslå och vidta specifika åtgärder, samt reflektera över vården utifrån närstående perspektiv inom intensivvård.
12. Identifiera behov av kunskapsutveckling avseende intensivvård samt formulera forskningsfråga och metod relevant för vårdvetenskap inom intensivvård
13. Kritiskt granska och värdera forskningsfrågor, vetenskaplig metod och etiska överväganden i eget och andras PM
14. Analysera och reflektera över ett professionellt och problemlösande förhållningssätt med fokus på team och ledarskap och informatik
Innehåll
Patofysiologi och sjukdomar i olika organsystem
- Cirkulation sepsis, chock
- Respiration och ventilatorvård
- Njuren/elimination
- Nervsystemet (trauma, blödningar)
- Intensivvårdsdelirium
Inotropa läkemedel
Katastrof och katastrofberedskap
Trauma
Vård i livets slut och vårdbegränsningar på IVA
Genusperspektiv och våld i nära relationer
Kulturell säkerhet
Etik i vården, Patientautonomi
Formulera PM
Team och ledarskap
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande som sjuksköterska efter utfärdad examen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6.
Examination
INL1 Inlämningsuppgift, 2,5 hp. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PMO1 Promemoria, 3 hp. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1 Salstentamen, 4 hp. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SIM1 Simulering, 1 hp. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SEM1 Seminarium, 1 hp (team och ledarskap). Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SEM2 Seminarium, 2hp (katastrofsimulering, scenarioövningar samt skriftlig reflektion). Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1, TEN1 och PMO1 samt G på momenten VFU1, SIM1, SEM1 och SEM2.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.) Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU ska de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter kursplanerna BMA087, VAE223 samt delar av BMA086 och VAE222.
I kursen ingår 8 hp vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad.
Skriv ut kursplan