Kursplan - Språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i förskolan ur ett första- och andraspråksperspektiv
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
OAU917
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-03-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Högläsning: didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling
ISBN: 9789144137889
Språkfrämjande arbete i förskolan: med läroplanen som grund
ISBN: 9789144167756
Läsa, skriva och räkna i förskolan: ett undervisande förhållningssätt
ISBN: 9789127823990
Guidad lek i förskolan: språkutveckling mellan undervisning och lek
ISBN: 9789144138169
Undervisning i förskolan: förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman
ISBN: 9789144162140
Artiklar
Being and becoming a bilingual preschooler: a co-operative action approach to bilingual early childhood education and care
ISBN: 9789180758505
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
What is to be learnt? Critical aspects of elementary arithmetic skills. Educ Stud Math 107, 261284
Preschoolers reasoning about numbers in picture books. Mathematical Thinking and Learning, 22(3), 195213
Teaching toddlers the meaning of numbers: connecting modes of mathematical representations in book reading
URL: Länk
The challenges of mathematizing in Swedish early childhood education
URL: Länk
Translanguaging in Sweden: A critical review from an international perspective. System, 121, 1-23
Att utmana barns taluppfattning i en matematikaktivitet i förskolan. Nordic Studies in Mathematics Education, 26 (1), 3152
Matematikundervisning i förskolan toddlare urskiljer kardinalitet genom att spela lotto. Forskning Om Undervisning Och lärande, 12(3), 721
Translanguaging, multilingualism, and multimodality in young children's mathematics learning. Contemporary Issues in Early Childhood, 25(4), 413-428
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig förståelse för och färdigheter i språk-, läs-, skriv- och matematikundervisning,
vilket också belyses ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ämnesdidaktisk fördjupning och systematiskt arbetssätt baserat på
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Lärandemål
1. identifiera och redogöra för matematiska begrepp inom aritmetik som har inverkan på barns matematikutveckling, ur ett första- och
andraspråksperspektiv
2. visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och de estetiska uttrycksformernas betydelse för barns lärande och utveckling i
matematik med fokus på aritmetik, ur ett första- och andraspråksperspektiv
3. ur ett första- och andraspråksperspektiv reflektera över utmaningar i samband med att undervisa om ett matematiskt innehåll med
fokus på aritmetik och analysera hur utmaningarna kan hanteras
4. visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och de estetiska uttrycksformernas betydelse för barns lärande och utveckling för barns
språk-, läs- och skrivutveckling, ur ett första- och andraspråksperspektiv
5. identifiera och redogöra för begrepp inom språklig medvetenhet som har betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling ur ett
första- och andraspråksperspektiv
6. identifiera och redogöra för hur högläsning och samtal om text kan bidra till barns språk-, läs- och skrivutveckling ur ett första- och
andraspråksperspektiv
7. ur ett första- och andraspråksperspektiv reflektera över utmaningar i samband med språkliga och läsfrämjande aktiviteter och analysera
hur utmaningarna kan hanteras
8. systematiskt planera, genomföra, dokumentera, följa upp och utveckla aktiviteter som främjar barns språk-, läs-, skriv- och
matematikutveckling
9. redogöra för och använda begrepp från lekresponsiv undervisning för att analysera och diskutera lek- och undervisningsaktiviteter
kopplat till barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
Innehåll
- Teoretiska och didaktiska perspektiv på barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Undervisningsmetoder och verktyg för att utveckla förskolans praktik relaterat till lek, miljö, material och estetiska uttrycksformer
- Taluppfattning och begynnande aritmetikfärdigheter
- Språkutvecklande arbetssätt, där högläsning och samtal ingår
- Lekresponsiv undervisning och guidad lek
- Systematiskt kvalitetsarbete
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 7 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, övningar avseende lärandemål 1, 3 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd
(VG).
SEM2, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4, 7 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 2 hp, övningar avseende lärandemål 4-6 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 3,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4-6 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd
(VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala