Kursplan - Interkulturalitet och SKUA för studiehandledare och modersmålslärare
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
SSA920
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-17
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om flerspråkiga elevers utveckling och lärande, samt om vad ett
interkulturellt förhållningssätt innebär för arbete i skolans verksamhet. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla sin
kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling i skolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. förstå hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skolan påverkar elevernas villkor för lärande
2. kritiskt granska sina och andras attityder och förhållningssätt till flerspråkighet och lärande
3. diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i heterogena lärandemiljöer samt lärandemiljöns betydelse för elevers språk- och
kunskapsutveckling
4. diskutera lärande och undervisning utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv
5. planera för ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten
Innehåll
- Interkulturalitet, interkulturellt förhållningssätt och skolans värdegrund
- Teorier och principer för språk- och kunskapsutvecklande arbete
- Språk- och kunskapsutvecklande arbete i modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål
- Den pedagogiska rollen som studiehandledare och/eller modersmålslärare
- Pedagogiskt samarbete i mångfaldens skola
Särskild behörighet
Skolhuvudmannens godkännande.
Examination
OVN1, övning, 2,5 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala