Kursplan - Samtalets retorik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SOA121
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Sociologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-08-17
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Övrigt
Det tillkommer artiklar.
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper om samtal och social interaktion som har relevans i beteendevetenskaplig praktik. Samtal och interaktion belyses ur olika närliggande forskningstraditioner. Det innefattar bland annat de retoriska verktyg som samtalsdeltagare använder sig av. Vidare ska kursen ge en färdighet att analysera institutionella samtal med hjälp av samtalsanalytiska metoder, samt ge en färdighet att retoriskt ordna sitt budskap i muntliga framträdanden.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera villkor för samtal och social interaktion
- identifiera och analysera hur olika samtalsverktyg och retoriska resurser används i autentiska samtal
- genomföra en grundläggande samtalsanalys av CA-typ (conversation analysis)
- retoriskt organisera ett muntligt framträdande
- beskriva kopplingen mellan social interaktion och identitet
Innehåll
Samtal ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv, i vilket analysverktyg hämtas från såväl samtalsanalys som diskursiv psykologi. Asymmetrier i samtal. Olika aspekter på retorik i samtal. Färdighetsträning i muntliga framträdanden.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
SEM3, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 3,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala