Kursplan - Anestesiologisk vård till patienter med specifika vårdbehov
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
BMA106
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Akut omhändertagande av trauma: på skadeplats och akutmottagning
ISBN: 9789144086774
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad
ISBN: 978-91-44-11328-9
Katastrofmedicinsk beredskap: att leda sjukvård på ett särskilt sätt
ISBN: 9789144102665
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
ISBN: 9781496300232
Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
ISBN: 9789144071459
Kompendier
God forskningssed
URL: Länk
Webbadresser
ICN:ns etiska kod för sjuksköterskor
URL: Länk
Referenslitteratur
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care: a thinking-in-action approach
ISBN: 9780826105738
Perioperative care of the child: a nursing manual
ISBN: 978-1-4051-5595-3 (hft.)
Övrigt
Artiklar till momentet Team och ledarskap publiceras på canvas. Självständigt sökt litteratur av relevans utifrån tematik och metodval.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om patienters specifika behov inom anestesiologisk vård och utveckla färdighet och förmåga att utifrån en helhetssyn på människan identifiera dess behov av medicinsk vård och omvårdnad inom anestesi
Lärandemål
1. Utifrån en helhetssyn identifiera behov av perioperativ omvårdnad till patienter med specifika vårdbehov inom anestesiologisk vård, samt föreslå, utföra och utvärdera medicinska- och omvårdnadsåtgärder.
2. Redogöra för och tillämpa anestesiologiska principer för patienter med specifika behov och vid oväntade händelser
3.Identifiera patientens status avseende nutrition, vätske, blod- och syra-basbalans samt föreslå åtgärder utifrån detta
4. Redogöra för och analysera principer för anestesiologiska läkemedel samt tillämpa och värdera läkemedelshantering vid anestesi
5. Identifiera, bedöma och värdera patientens status med hänsyn tagen till specifika behov och utifrån detta föreslå och utföra undersökningar, förebyggande och behandlande åtgärder inom anestesiologisk vård.
6. Identifiera och värdera principer för organisation och omhändertagande av skadade vid stor olycka eller katastrof, samt beskriva anestesisjuksköterskans funktion i dessa situationer
7. Identifiera och värdera principer inom vårdkedjan gällande traumatologi, traumateamets organisation och traumapatientens vård med fokus på anestesisjuksköterskans arbetsområde
8. Identifiera och reflektera över etiska utmaningar inom anestesiologisk vård med beaktande av samhälleliga aspekter och mänskliga rättigheter
9. Reflektera kring specialistsjuksköterskans uppdrag, befogenhet, kompetens och legitimitet att leda team inom anestesiologisk vård
10. Reflektera kring samverkan med andra yrkeskategorier och vårdverksamheter i planering och ledning av verksamheten för att uppnå patientsäker och effektiv vård
11. Identifiera behov av kunskapsutveckling avseende anestesiologisk vård samt formulera forskningsfråga och metod relevant för vårdvetenskap inom anestesiologisk vård.
12. Kritiskt granska och värdera forskningsfrågor, vetenskaplig metod och etiska övervägande i eget och andras PM.
13. Analysera och reflektera över ett professionellt och problemlösande förhållningsätt med fokus på team och ledarskap och informatik.
Innehåll
Anestesi vid specifik vård:
Äldre
Barn
Hjärtsjukdom
Graviditet
Förlossningar
Medicinsk anestesiologisk vård innefattande läkemedel och läkemedelshantering vid specifika behov gällande analgesi, sedering muskelrelaxation och inotropi:
Katastrof och katastrofberedskap
Trauma
Etik i vården
Formulera PM
Team och ledarskap
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande som sjuksköterska efter utfärdad examen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6.
Examination
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1 Salstentamen, 4 hp. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1 Inlämningsuppgift, 2,5 hp, (etik). Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1 Seminarium, 1 hp, (team och ledarskap). Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2 Seminarium, 2 hp, (katastrofsimulering, scenarioövningar samt skriftlig reflektion). Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SIM1 Simulering, 1 hp (RSI/oväntade händelser). Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PM1 Promemoria, 3hp. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1, INL1 och PM1 samt G på VFU1, SEM1, SEM2 och SIM2.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.) Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU ska de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter BMA084 och VAE220 samt delar av BMA083 och VAE219.
I kursen ingår 8 hp vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad.
Skriv ut kursplan