Kursplan - Att som förstelärare/utvecklingsledare i förskolan utveckla ledarskap inom systematiskt kvalitetsarbete som vilar på vetenskaplig grund
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU367
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-07-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Förskolan med barnet i centrum: en vision för förändringsarbete och bästa möjliga organisering
ISBN: 9789147144617
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Delges på Canvas.
ISBN: 9789144121154
Läroplan för förskolan: Lpfö 18
ISBN: 9789138327364
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Utvalda kapitel.
ISBN: 978-91-9776155-0
Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar
Kap 7. Delges på Canvas.
Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
ISBN:9789147144303 LIBRIS-ID:8pglbvx06l85rpl1
Kompendier
Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
ISBN: 9789175593517
Artiklar
Så görs en (o)skicklig lärare
Referenslitteratur
Mellanledarskap i förskolan - En intervjustudie om mellanledares uppfattningar av uppdraget
URL: DiVA
Utveckla förskolan tillsammans: att värdesätta de små stegen
ISBN: 9789144159041 LIBRIS-ID: 5p55gh7q31xf1rtk
Framgångsfaktorer i förskolan: för ledare och medarbetare i praktiken
ISBN: 9789144155104
Referenslitteratur
Avhandling: LEDARSKAP FÖR LÄRARES LÄRANDE - Förstelärare som lärarledare (Frida Grimm, 2023) där följande artiklar ingår:
How do teacher leaders lead in professional learning communities?: Explicit and tacit negotiations
URL: Länk
Teacher leadership for teaching improvement in professional learning communities
URL: Länk
The First Teacher as the Elephant in the Room: Forgotten and Hidden Teacher Leadership Perspectives in Swedish Schools
URL: Länk
Övrigt
Två (2) valfria vetenskapliga artiklar valda av student till examinationen INL1. Övriga artiklar, mm kan tillkomma av undervisande lärare.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att i sin roll som förstelärare/utvecklingsledare utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt i ledarskap i det systematiska kvalitetsarbetet inom förskolan. Kursen syftar även till att studenten ska tillägna sig kunskap om vetenskapliga metoder för att leda kollegialt lärande i det systematiska kvalitetsarbetet. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig verktyg för att kunna utveckla en förbättringskultur i
verksamheten/utbildningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna
1. redogöra för, kritiskt granska och tillämpa olika metoder, strukturer och modeller för att leda kollegialt lärande
2. redogöra för hur ett praktiknära systematiskt kvalitetsarbete med tydlig struktur kan ledas
3. visa forskningslitteracitet för att kunna stötta arbetslag i att bedriva en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet
4. redogöra för, kritiskt granska och tillämpa verktyg för att leda utvecklingen av förbättringskultur på förskolan
Innehåll
- Metoder, strukturer och modeller för att leda kollegialt lärande för det systematiska kvalitetsarbetet
- Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och forskningslitteracitet
- Vetenskapliga verktyg för förbättringskultur
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
SEM1, seminarium, 4,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller
Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala