Kursplan - Att som rektor i förskolan utveckla ledarskap i att bedriva systematiskt kvalitetsarbete som vilar på vetenskaplig grund
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU366
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-07-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Förskolan med barnet i centrum: en vision för förändringsarbete och bästa möjliga organisering
ISBN: 9789147144617
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Särskilt kap 8. Delges på Canvas.
ISBN: 9789144121154
Framgångsfaktorer i förskolan: för ledare och medarbetare i praktiken
ISBN: 9789144155104
Rektor i förskolan: en viktig länk i utbildningskedjan
ISBN: 9789151108889
Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar
Kap 7. Delges på Canvas.
Kompendier
Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
ISBN: 9789175593517
Artiklar
Att förändra organisatoriska förutsättningar: Erfarenheter av att införa funktionellt delat ledarskap i skola och förskola
LIBRIS-ID:r230r24cpxlxd5j7 Arbetsmarknad & Arbetsliv I årg 25
URL: https://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1331827&dswid=5695
På besök i svenska förskolerektorers kontroversiella rum
URL: DiVA portal
Referenslitteratur
Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
ISBN:9789147144303 LIBRIS-ID:8pglbvx06l85rpl1
Övrigt
Två (2) valfria vetenskapliga artiklar valda av student till examinationen INL1. Övriga artiklar, mm kan tillkomma av undervisande lärare.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper i att som rektor i förskolan bedriva systematiskt kvalitetsarbete på vetenskaplig grund för att på så sätt öka kapaciteten för en hållbar kvalitetsutveckling i den rådande verksamheten som rektor ansvarar för. Kursen syftar även till att studenten ska tillägna sig kunskap om vetenskapliga metoder för att leda medarbetare inom förskolan i det systematiska kvalitetsarbetet. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en medvetenhet om betydelsen av en förbättringskultur i verksamheten/utbildningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap i att leda en pedagogisk utvecklings- och arbetsorganisation i balans
2. redogöra för och kritiskt granska förutsättningar i att leda medarbetare i systematiskt kvalitetsarbete på vetenskaplig grund
3. tillämpa, analysera och argumentera för metoder gällande förbättringskultur med mikro- och makroprocesser i det systematiska kvalitetsarbetet
Innehåll
- Organisationsstruktur i balans mellan pedagogisk/utvecklingsorganisation och drift/arbetsorganisationen
- Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och forskningslitteracitet
- Vetenskapliga metoder för förbättringskultur
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande. Därtill ställs krav på minst 7,5 hp från rektorsutbildning. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
SEM1, seminarium, 4,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala