Kursplan - Stress- och konflikthantering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA110
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Changing the conversation: the 17 principles of conflict resolution
ISBN: 9780143126867
Stress and health: biological and psychological interactions
ISBN: 978-1-4833-4744-8
Neuroscience for Organizational Change: An Evidence-based Practical Guide to Managing Change
ISBN: 9780749493189 (hft.)
Stress control - a mind, body, life approach to boosting wellbeing
ISBN: 978-1-4721-3710-4
Artiklar
Generative metaphore intervention: A new approach for working with systems divided by conflict and caught in defensive perception
Appreciative inquiry model
Glasl's nine-stage model of conflict escalation (Manuscript)
URL: Retrieved from
Cultivating dialogue: From fragmentation to relationality in conflict interaction
Work organization and stress: Systematic problem approaches for employers, managers and trade union representatives
Prejudice: Disliking others
Övrigt
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna ska tillägna sig grundläggande verktyg för att identifiera, analysera, hantera och förebygga omständigheter som leder till negativ stress och interpersonella konflikter i det samtida arbetslivet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande kunskaper om psykologiska och socialpsykologiska mekanismer i stress och interpersonella konflikter
- identifiera och förklara den inneboende potentialen för stress och interpersonella konflikter i samtida arbetsliv
- föreslå och beskriva olika grundläggande verktyg för att förebygga och hantera negativ stress och interpersonella konflikter i samtida arbetsliv
Innehåll
Individuella processer, begrepp och konsekvenser av betydelse för stress presenteras och diskuteras. Betoningen ligger på psykologisk stress, men i viss mån avhandlas även fysiologiska och sociala aspekter. Härtill presenteras och diskuteras individuella och organisatoriska sätt att förebygga, hantera och intervenera när det gäller stress. Den sista delen av kursen handlar om stressfyllda interpersonella konflikter, och grundläggande kunskaper om hur sådana kan förebyggas och hanteras.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 7.5 hp, avseende alla lärandemål, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter SPS140 Konflikt- och stresshantering