Kursplan - Vård och omsorg om äldre personer med demens och psykisk ohälsa
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE914
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-08-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Team i vård, behandling och omsorg: erfarenheter och reflektioner
ISBN: 9789144107691
Empati vid demens: Nonviolent Communication för vård och anhöriga
ISBN: 9789187489945
Mellan äldreomsorg och psykiatri: om vård och bemötande av äldre med psykisk ohälsa
ISBN: 978-91-7205-789-0
Demensguiden: förhållningssätt och åtgärder i demensvården
ISBN: 9789144121284
Artiklar
Being "alone" striving for belonging and adaption in a new reality- descriptions of spouse carers to persons with dementia
URL: Länk
Being Treated with Respect and Dignity? - Perceptions of Home Care Service among Persons with Dementia
Communicating through caregiver singing during morning care situations in dementia care
Finding the key to communion- Caregivers experience of music therapeutic caregiving in dementia care. A qualitative analysis
That Mr. Alzheimer You never know what he´s up to´. But what about me? A discourse analysis of how Swedish spouse caregivers make their subject positions understandable and meaningful
URL: Länk
Important aspects in home care service: an interview study with persons with dementia
URL: Länk
Like a bridge over troubled water - a qualitative study of professional caregiver singing and music as a way to enable person-centred care for persons with dementia
URL: Länk
The Value of us. Expressions of Togetherness in Couples Where One Spouse Has Dementia
URL: Länk
"The Value of Us Expressions of Togetherness in Couples Where One Spouse Has Dementia"
Challenges in the provision of digital technologies to elderly with dementia to support ageing in place: a case study of a Swedish municipality
URL: Länk
Övrigt
Förutom ovanstående litteratur finns ytterligare vetenskapliga artiklar , avhandlingar, webbadresser, referenslitteratur, valbar litteratur och rapporter relevanta för kursinnehållet. Dessa finns angivna i studiehandledningen i Canvas.
Förutom ovanstående litteratur finns ytterligare vetenskapliga artiklar, avhandlingar, webbadresser, referenslitteratur, valbar litteratur och rapporter relevanta för kursinnehållet. Dessa finns angivna i studiehandledningen i Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om hur demens och psykisk ohälsa drabbar och påverkar livet för den drabbade och dennes anhöriga. Studenten ska också kunna belysa betydelsen av en värdegrund och ett etiskt förhållningssätt samt kritiskt granska pågående forskning inom området med syftet att få en förståelse för hur vården kan utvecklas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten med relevans utifrån sitt eget yrkesområde kunna:
1 reflektera över värdegrundens betydelse för omvårdnaden av personer med demens och psykisk ohälsa
2 analysera och värdera konsekvenserna av ett handlings- respektive relationsetiskt förhållningssätt i relation till omvårdnadens utformning
3 reflektera över, kritiskt granska och diskutera hur demenstillstånd i olika stadier samt psykisk ohälsa kan drabba, hota och påverka livet för den drabbade själv, dennes anhöriga och vårdare
4 reflektera över och förklara innebörden av verbal och icke verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter för personer med demens och psykisk ohälsa
5 analysera och utreda beteendemässiga och psykiska symtom, följa upp åtgärder och behandling, samt kritiskt granska eget och andras förhållningssätt vid möten med personer med demens och psykisk ohälsa
6 diskutera och beskriva hur personal kan stödja och kompensera funktionsnedsättningar vid demens och psykisk ohälsa hos äldre
7 reflektera över, beskriva och diskutera innebörden av värdighet, regler och rättssäkerhet för personer med demenssjukdom och psykisk ohälsa
8 självständigt söka, värdera och presentera aktuell vårdvetenskaplig forskning inom området
Innehåll
Värdegrund och etik i relation till omvårdnaden av personer med demens och psykisk ohälsa
Innebörden av olika demens- och psykiska ohälsotillstånd för patienten själv, dennes anhöriga och vårdare
Verbal och icke verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter
Värdighet och livskvalitet i relation till beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom och psykisk ohälsa
Kritisk granskning och uppföljning av förhållningssätt, bemötande, åtgärder och behandling
Stödjande förhållningssätt, miljöer och metoder vid funktionsnedsättningar
Rättsäkerhet för personer med demens och psykisk ohälsa
Aktuell vårdvetenskaplig forskning inom området
Särskild behörighet
Examen på grundnivå omfattande 180 hp inom vård, medicin, omsorg eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
NÄR1, Närvaro, 0,5 hp, ta del av obligatoriska föreläsningar som sker på campus eller via virtuell läroplattform, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i kursens alla seminarier samt genomförda studieuppgifter inför dessa, avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-3, 6-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på HEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VÅE014.