Kursplan - Sociala samspelsprocesser
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA148
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Elever med adhd och autism: psykologiska och pedagogiska perspektiv
ISBN: 9789147144600
Empati: närvaro eller metod
Läses inför den första campusträffen.
ISBN: 9789144104591
Kompendier
Kompendier, rapporter och styrdokument
Begrepp, mätmetoder och förekomst av psykisk hälsa, psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd: en kunskapsöversikt
Classroom Assessment Scoring System: Manual K-3. (Dimensions Overview) Baltimore, MD, US: Paul H Brookes Publishing.
URL: https://www.miracosta.edu/instruction/childdevelopmentcenter/downloads/5.4CLASSSummaryPreschool.pdf
Svensk författningssamling, (SFS). (2008:567). Diskrimineringslag. Stockholm: Kulturdepartementet
United Nations. (2006). Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Artiklar
ADHD in the Classroom: Effective Intervention Strategies. Theory Into Practice, 50(1), 35-42
Microscopic relational analysis: a method for researching the teacher-student relationship. International Journal of Research & Method in Education, 46(1), 56-69, DOI:10.1080/1743727X.2022.2042244
A Social StoriesTM Intervention Package with Students with Autism in Inclusive Classroom Settings. Journal of Applied Behavior Analysis, 41(3), 405-409.
Student voices on social exclusion in general primary schools. European Journal of Special Needs Education, 33(2), 166186.
Salutogena tankekartor ett försök att tillämpa salutogena principer i en praktisk metod för att skapa förståelse. Psyche, 4.
Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Childrens Views on What Matters to Them. Scandinavian Journal of Educational Research
Relational competence regarding students with ADHD - An intervention study with in-service teachers, European Journal of Special Needs Education, 37(2), 293-308, DOI: 10.1080/08856257.2021.1872999
Referenslitteratur
Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
ISBN: 9789151102351
Stödinsatser i utbildningen: om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
ISBN: 9789175591315
Pedagogisk utredning
Opublicerat material. Delas ut i samband med campusträff.
Övrigt
Eget val av avhandling (monografi eller kappa till sammanläggningsavhandling) med relevans för det specialpedagogiska kunskapsområdet och sociala samspelsprocesser. Eget val av (själv)biografi (bok) som handlar om (neuropsykiatrisk) funktionsnedsättning och upplevelser av sociala samspelssvårigheter.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om sociala samspelsprocesser, samt fördjupade färdigheter i hur man som specialpedagog kan arbeta med sociala samspelsprocesser.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa god kännedom om sociala samspelsprocesser
2. visa fördjupade kunskaper om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
3. redogöra för och reflektera över teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete relaterade till sociala samspelsprocesser
4. beskriva, analysera och kritiskt granska barns och elevers villkor och förutsättningar för kommunikation, delaktighet, lärande och utveckling i olika lärmiljöer
5. kritiskt och självständigt genomföra pedagogisk utredning av socialt samspel, analysera hinder/svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå och upprätta åtgärdsprogram, samt delta i arbete med att undanröja hinder/svårigheter och implementera stödinsatser i syfte att stödja barn och elever i behov av särskilt stöd
6. visa empatisk förmåga i specialpedagogiskt arbete och sociala samspelsprocesser
7. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Sociala samspelsprocesser
- Funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Teorier, aktuell forskning och aktuellt utvecklingsarbete
- Tvärvetenskaplighet samt samband mellan vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och yrkesutövning
- Kommunikation, delaktighet, lärande och utveckling
- Hinder och möjligheter i olika lärmiljöer
- Pedagogisk utredning, åtgärdsprogram och implementering av stödinsatser
- Bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- Empatisk förmåga
Särskild behörighet
Speciallärarexamen på avancerad nivå, kurs i samtalsmetodik på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp samt kurs i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/svårigheter på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1, obligatorisk närvaro, 1 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid samtliga kursträffar avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala