Kursplan - Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA046
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Läroplan för förskolan: Lpfö 18
ISBN: 9789138327364
Klass, etnicitet och kön: en introduktion för lärare
ISBN: 9789144134581
Artiklar
Barnperspektiv, barns perspektiv och barns aktörskap - en begreppsdiskussion. Nordisk tidsskrift for pedagogikk och kritikk, Vol. 5, s. 49-61
Webbadresser
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter
Referenslitteratur
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
Endast s. 9 - 57.
ISBN: 9789147105755
Klasstillhörighetens subjektiva dimension: klassidentitet, sociala attityder och fritidsvanor
Endast s. 13 - 46.
ISBN: 9173058920
URL: Länk
The becoming of a Swedish preschool child? Migrant children and everyday nationalism, Children's Geographies. 10.1080/14733285.2019.1566517
Övrigt
Tillkommer: Utdrag och underlag som läraren tillhandahåller
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall utveckla grundläggande kunskap kring begreppen barn och barndom och dess olika innebörder ur ett historiskt och samtida perspektiv. Vidare är syftet att utveckla kunskap om hur synen på barn och barndom påverkat och påverkar barns uppväxtvillkor samt grundlägga teoretisk kunskap om begreppen etnicitet, genus och klass. Kursen syftar även till att den studerande skall utforska och problematisera hur etiska och demokratiska värden påverkar förskolebarns vardagsvärld.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
1. redogöra för begreppen barn och barndom och barnperspektiv samt beskriva hur förståelsen av dessa förändrats över tid
2. enskilt och i dialog med andra, analysera och diskutera konsekvenser av en förändrad syn på barn och barndom i förhållande till förskolans roll och utveckling i samhället
3. beskriva konventionen om barns rättigheter, dess framväxt och implementering kopplat till samtida innebörder av, och metodik för barns inflytande och delaktighet
4. redogöra för barns uppväxtvillkor i förhållande till begrepp som etnicitet, genus/kön och klass
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Barn och barndom i ett historiskt perspektiv
- Förskolans roll och barns uppväxtvillkor ur ett historiskt och samtida perspektiv
- Konventionen om barns rättigheter och värdegrunden
- Den institutionaliserade barndomen
- Etnicitet, genus/kön, klass
Särskild behörighet
Student vid Förskollärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
Individuell hemtentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Gruppuppgift, fältstudierapport (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.