Kursplan - Specialpedagogik - ämneslärare gy
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU283
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
ISBN: 978-91-27-14560-3
Autism och adhd i gymnasiet: tydliggörande pedagogik
ISBN: 9789127824683
Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
ISBN: 9789127827486
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser och referenslitteratur tillkommer enligt studiehandledning/Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskap om den specialpedagogiska verksamhetens framväxt, hur olika perspektiv inom specialpedagogik kommer till uttryck i dagens skola samt vilken betydelse detta har för både elever med olika förutsättningar och erfarenheter och för lärarens didaktiska kompetens.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
2. kritiskt granska och jämföra olika synsätt och teorier kopplade till specialpedagogisk verksamhet och dess betydelse för elevers lärande och utveckling
3. redogöra för och jämföra kartläggning och åtgärder för elever i behov av särskilt stöd, inbegripet elever med neuropsykiatriska svårigheter
4. reflektera över sin professionella roll och visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet elever med neuropsykiatriska svårigheter
5. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Dagens specialpedagogiska verksamhet i en historisk belysning
- Olika perspektiv inom specialpedagogik och deras konsekvenser för praktiskt pedagogiskt arbete
- Att möta elever med olika förutsättningar, erfarenheter och behov, visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter
- Att samverka kring kartläggning och åtgärder för att underlätta lärande och utveckling för elever i behov av särskilt stöd, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter.
Särskild behörighet
90 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 30 hp Svenska för ämneslärare eller 30 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 30 hp Engelska för ämneslärare eller 30 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare eller 30 hp Teknik för ämneslärare.
Examination
TEN1, salstentamen, 2,5 hp, tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 1,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 1 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM5, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i seminarier kopplade till föreläsningar och litteratur avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala