Kursplan - Mätning av innovation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO242
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2018-02-01
Reviderad
2022-05-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Innovationsstark
(Kap 1-4) Hämtas på: https://www.innovationsstark.se/ (Länkar till en externa sida.)
ISBN: 9789151917931
Artiklar
Innovation management measurement: A review
Volume 8 Issue 1 pp. 21-47
Assessing firm capabilities for innovation
Vol. 5, Nos. 1-2, s. 171-184
Can innovation be measured? A framework of how measurement of innovation engages attention in for
48, 64-75
A measure of absorptive capacity: Scale development and validation
29, 98- 116
Advancing innovation in the public sector: Aligning innovation measurement with policy goals
Measuring innovation using firm-level surveys: Evidence from developing countries
Measuring eco-innovation dimensions: The role of environmental corporate culture and commercial orientation
Start-ups survival through a crisis. Combining machine learning with econometrics to measure innovation
The EU 2020 innovation indicator: A step forward in measuring innovation outputs and outcomes?
Creating better innovation measurement practices
Webadresser
Forbes artikel: Why Measuring Innovation Matters
URL: Länk
McKinsey podcast on measuring innovation
URL: Länk
OECD report: Measuring Innovation: A New Perspective
URL: Länk
Övrigt
Det innovativa Sverige 2: innovation och attraktion i stad och på landsbygd
ISBN: 9789197772839
URL: Fulltext
Oslo manual 2018: guidelines for collecting, reporting and using data on innovation
Finns att ladda ner här: https://doi.org/10.1787/9789264304604-en
ISBN: 9789264304550
Innovation Management Capabilities Assesment 2019: Innovation management maturity model for assisted or self-assessment based on ISO 56002:2019
(PDF)
ISBN: 9789171628893
Innovationsledning Ledningssystem för innovation Vägledning
SS-ISO 56002:2019 (E) (PDF)
Innovationsverksamhet i svenska företag 2016-2018
URN:NBN:SE:SCB-2020-uf88br2001_pdf (PDF)
Frågor och svar: om frågekonstruktion i enkät- och intervjuundersökningar
URL: Fritt tillgänglig via Statistiska centralbyråns webbplats
Syfte
Syftet med kursen är att introducera studenterna i användandet av kvantitativa mätmetoder med särskilt fokus på att mäta, analysera och diskutera olika typer av innovationsförmåga i samhället. I kursen behandlas och problematiseras olika metoder för att mäta innovationsförmåga samt mätresultatets relevans.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för centrala metodologiska begrepp för utformning av kvantitativa undersökningsmetoder
2. tillämpa grundläggande kunskaper för kvantitativ datainsamling och analys
3. analysera ett dataunderlag med adekvata metoder för att bedöma innovationsförmåga
4. kritiskt reflektera kring möjligheter och begränsningar i olika former av mätning och analys av innovationsförmåga och konsekvenser av sådana mätningar
5. i muntlig och skriftlig form redovisa och diskutera resultatet med interna eller externa intressenter
Innehåll
Introduktion till kvantitativa undersökningsmetoder.
Diskutera syftet med olika metodansatser och relationen dem mellan.
Innovationsförmåga i samhället.
Etablerade innovationsmätningsmetoder och innovationsindex.
Etiska aspekter och andra konsekvenser av olika mätmetoder.
Redovisa och presentera mätresultat.
Särskild behörighet
Avslutade kurser om minst 45 hp varav minst 22,5 hp inom ämnet Innovationsteknik. Inom Innovationsteknik ska följande två kurser vara avslutade: Introduktion till innovationsteknik 7,5 hp samt Processer för värdeskapande 7,5 hp.
Examination
Inlämningsuppgift (INL3), Rapport statistisk analys, 2,5 hp, examinerar lärandemål 1-3 och b, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL4), Essä, 3,5 hp, examinerar lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övning (OVN1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1-3, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med INO336 Mätning av innovation 7,5 hp.