Kursplan - Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård
Omfattning
10.5 hp
Kurskod
VAE154
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
Tillhandahålls via kursplattformen). (105 sid)
The tidal model: a guide for mental health professionals
(valfria delar)
ISBN: 1-58391-800-0
Avancerad klinisk sjuksköterska: avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis
ISBN: 91-44-05947-7
Psychiatric and mental health nursing: the craft of caring
(valfria delar)
ISBN: 9780340947630
Artiklar
Mental health nursing and the problematic of supervision as a confessional act
Sid 595-600
Evidence: To see or not to see
sid 275-279
Critical thinking: Knowledge and skills for evidence-based practice, volym 42
sid 69-72
Discharge planning in mental health care: an integrative review of the literature
sid: 1175-1185
Patients experiences of taking part in Time Together A nursing intervention in psychiatric inpatient care
URL: Länk
Referenslitteratur
Reflektion i lärande och vård: en utmaning för sjuksköterskan
ISBN: 9789144088198
Övrigt
Självständigt sökta vetenskapliga artiklar av relevans för kursens innehåll och examinationsuppgifter
Syfte
Kursen syftar till att främja studentens professionella identitet och självständiga yrkesutövning genom att studenten fördjupar sin förmåga att möta patienter i alla åldrar med olika slag av psykisk ohälsa. Vidare skall studenten fördjupa sin förmåga att tillvarata patientens hälsoresurser, samt tillämpa och integrera vårdvetenskaplig teori och praxis inom specialområdet. Syftet är också att fördjupa studentens förmåga att leda och evidensbasera omvårdnadsarbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten med beaktande av ålder/genus/kulturellt perspektiv kunna:
1 identifiera hälsoresurser och hälsohinder vid psykisk ohälsa hos patienter i alla åldrar
2 prioritera och målinriktat planera samt dokumentera vårdandet ur ett helhetsperspektiv i relation till patientens hälsa och lidande
3 tillämpa och integrera vårdvetenskaplig teori och praxis inom specialistområdet
4 reflektera över den egna hållningens betydelse för hur vårdrelationen gestaltas
5 planera, leda och utvärdera omvårdnadsarbetet
6 dra slutsatser utifrån etiska analyser och ställningstaganden
7 initiera hälsobevarande, förebyggande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder
8 samverka med såväl patientens närstående som andra yrkeskategorier och vårdgivare
9 söka, analysera, värdera forskningsrapporter som har vetenskaplig evidens inom specialistområdet samt omsätta resultatet till specifika vårdsituationer
Innehåll
Den psykiatriska patienten i sitt livssammanhang
Vårdande relation
Evidensbaserat omvårdnadsarbete
Hälsobevarande, förebyggande och rehabiliterande omvårdnad Omvårdnadsplanering och omvårdnadsdokumentation Arbetsledning, handledning och samverkan
Gällande lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i psykiatriskt vårdarbete
Särskild behörighet
Psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning, 7,5 hp, Psykopatologi, 12 hp, Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp samt genomgången kurs Komplexa vårdbehov inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 5, avser lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
NÄR1, Närvaro, 0,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningar och seminarier, och webbaserade diskussioner avser lärandemål 1, 5, 6 och 9. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 4 hp, vårdutveckling och vårdpedagogik, avser lärandemål 3, 5, 7 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRA2, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 5,5 hp, psykiatrisk omvårdnad och dokumentation. Individuellt skriftligt arbete, avser samtliga lärandemål, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PRA2 samt G på INL1, NÄR1 och PRA1.
För PRA1 och PRA2 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE101.