Kursplan - Examensarbete i folkhälsovetenskap
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FHA024
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
MDH and other web sites related to academic writing, searching literature, citing right, plagiarism, etc.
A self-study guide from the University Library
URL: Länk
Academic writing
URL: Länk
Deception and Disturbance
URL: Länk
Search Guide
URL: Länk
Referenslitteratur
Introduction to quantitative research methods: an investigative approach
ISBN: 0-7619-6804-0 (hft.)
Analyzing quantitative data: from description to explanation
ISBN: 0-7619-6758-3
Quantitative methods for health research: a practical interactive guide to epidemiology and statistics
ISBN: 9781118665411
Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
ISBN: 978-1-5063-8676-8
Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches
ISBN: 978-1-5063-6117-8
Practical Guide to Dissertation and Thesis Writing
Available Online at MDH Library
Enjoy writing your science thesis or dissertation!: a step-by-step guide to planning and writing a thesis or dissertation for undergraduate and graduate science students
Available Online at MDH Library
ISBN: 9781783264209
Epidemiology kept simple: an introduction to traditional and modern epidemiology
Available Online at MDH Library
ISBN: 9781444336085
SAGE secondary data analysis
Available Online at MDH Library
ISBN: 9781446268544
Good research practice
URL: Länk
Qualitative research in nursing and healthcare
ISBN: 9781118874486
Academic writing: process and product
ISBN: 9781475823554
Övrigt
Dessutom kan annat material tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att studenten självständigt ska kunna planera, genomföra, analysera och presentera ett vetenskapligt arbete relaterat till lämplig teoribildning inom ett folkhälsovetenskapligt problemområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete inom folkhälsovetenskap
2 beskriva bakgrunden till det planerade arbetet genom en sammanställning av adekvat vetenskaplig litteratur för att motivera arbetets syfte och frågeställningar
3 redovisa och diskutera de etiska överväganden som gjorts vid planering, genomförande och redovisning av arbetet
4 tillämpa och motivera teorier och/eller modeller, som har betydelse för arbetets genomförande samt relatera resultatet till teorier och/eller modeller
5 beskriva den metod som använts i arbetet samt diskutera metodval och metodik samt eventuella avgränsningar i förhållande till syfte och frågeställningar
6 genomföra en fördjupad analys av insamlat material
7 diskutera resultatet i relation till tidigare studier
8 ange på vilket sätt det erhållna resultatet kan användas i folkhälsoarbetet
9 granska och värdera problemformulering, syfte, metod och resultat och tillämpning i andra studenters examensarbeten genom opposition
Innehåll
Planering och genomförande av ett vetenskapligt arbete inom ett folkhälsovetenskapligt problemområde
Forskar- och forskningsetik
Skriftlig och muntlig presentation av arbetet
Kritisk granskning och värdering av studier och uppsatser
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap, omvårdnadsvetenskap eller medicinsk vetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B samt En A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B.
Examination
Examensarbete (UPS1), 15 hp, ett individuellt PM och ett individuellt examensarbete och respondering, samt individuell opposition av annat arbete på avancerad nivå. Examinationen sker vid tre seminarietillfällen. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
FHA024 Ersätter OFH025.