Kursplan - Kvalitativa förskolemiljöer - fördjupade förskolepedagogiska och ämnesdidaktiska perspektiv
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
PEA111
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik
ISBN: 9789127822580
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
s. 67 - 80.
ISBN: 9789147139910
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik
ISBN: 9789147131778
Värdegrunden i förskolan: samtal om barnkonventionen utifrån litteratur
Valda delar - finns att ladda ner i Canvas.
ISBN: 9789144159003
Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser
ISBN: 9789144086767
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik
ISBN: 9789140673459
Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn
ISBN: 9789151102825
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv: kreativa lärandeprocesser
ISBN: 9789140694669
Hur blir man matematisk?: att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
ISBN: 9789147138241
Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning: en introduktion till ELSA-modellen
Valda delar - finns att ladda ner i Canvas.
ISBN: 9789188149695
Böcker
Skönlitteratur
Tomtebobarnen (Åhlén & Åkerlund, 1910)
Valfri utgåva, t.ex. ISBN: 9789163832574
Plupp och lämlarna (Opal, 1960)
Valfri utgåva, t.ex. ISBN: 978-91-72-99052-4
Sprätten satt på toaletten (Verdandi, 1970)
Valfri utgåva, t.ex. ISBN: 978-91-85-70387-6
ABC (Rabén & Sjögren 1961)
Valfri utgåva, t.ex. ISBN: 978-91-29-63760-1
Pannkakstårtan (Opal, 1984)
Valfri utgåva, t.ex. ISBN: 978-91-72-70337-7
Till vildingarnas land [1963] (Bonnier Carlsen, 2019)
ISBN: 978-91-63-89701-6 (eller valfri utgåva)
Artiklar
Teachers involvement in childrens mathematizing beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 469-480
I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Forskning om undervisning och lärande.
URL: Länk
Barns perspektiv och delaktighet i undervisning för hållbar utveckling. ATENA Didaktik, 4(1)
Börja i barnens erfarenheter
(pdf på Canvas)
Under threes mathematical learning-teachers perspectives. Early Years, 34(3), 241-254
Matematiska och etiska resonemang i förskolan didaktisk modellering som intervention. Forskning Om Undervisning Och lärande, 12(2), 6884
https://publicera.kb.se/forskul/article/view/23608/20173
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Lanugage Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005
(pdf på Canvas)
How young childrens play is shaped through common iPad applications: a study of 2 and 45 year-olds, Learning, Media and Technology, DOI: 10.1080/17439884.2022.2141252 To link to this article: https://doi.org/10.1080/17439884.2022.214125
Narrowing the early mathematics gap: a playbased intervention to promote low-income preschoolers number skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559-581
Two frameworks for mathematical reasoning at preschool level
The role of intermediary objects of learning in early years chemistry and physics. Early Childhood Education Journal, 48(5), 585-595
Becoming with bees; generating affect and response-abilities with the dying bees in early childhood education
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap: en didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
ISBN: 978-91-7519-227-7
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Julbocken eller Pelle Snusk (Bonnier, 1872, övers.)
URL: Litteraturbanken
Förskolebibliotek - väcker läslust?: En studie av Eskilstuna kommuns lässatsnings projekt Förskolebibliotek
URL: Länk
Referenslitteratur
Den lekande undervisande förskolläraren: lekresponsiv undervisning i praktiken
ISBN: 9789144162379
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och åk F-3
ISBN: 9789198380767
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesdidaktiska kunskaper med fokus på kvalitativa och hållbara miljöer för undervisning, lärande och utveckling i förskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla kritiskt tänkande kring hur pedagogiska resurser skapar förutsättningar för barns lärande och meningsskapande i förskolan, samt att tillägna sig fördjupad förmåga att självständigt och systematiskt analysera, värdera och skapa förutsättningar för en hållbar förskola. Vidare syftar kursen till att fördjupa studentens kunskap och medvetenhet om förskollärarprofessionens komplexitet och en hållbar utbildning för förskolebarn i en föränderlig omvärld.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap om förskolans holistiska perspektiv på hållbar utbildning och undervisning, som främjar barns lek, lärande och utveckling, i relation till såväl förskolepedagogisk som ämnesdidaktisk forskning
2. tillämpa fördjupad ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap inom språk, matematik, naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer
3. visa förmåga att planera och genomföra undervisning som främjar barns lek, nyfikenhet, intressen, utveckling och lärande
4. utifrån olika teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv visa förmåga att analysera barns möjligheter till lek, lärande och utveckling i olika situationer och miljöer
5. visa fördjupad förmåga att kritiskt välja och använda verktyg, såväl analoga som digitala, i förskolans utbildning och undervisning med medvetna ämnes- och förskoledidaktiska överväganden
6. problematisera kvalitet och hållbar utveckling som begrepp i relation till förskolans utbildning
7. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Fördjupade ämneskunskaper i språk, matematik, naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer för undervisning i förskola
- Befästande kunskaper om hållbar utveckling i relation till ämnesdidaktik för undervisning i förskola
- Observera, planera, genomföra, dokumentera, utvärdera, analysera, och utveckla lärmiljöer och undervisning
- Barnkultur ur ett historiskt och samtida perspektiv
- Plats, rum och situation som kvalitativa lärandemiljöer
- Intersektionella och normkritiska perspektiv på förskolans lärandemiljöer
- Estetiska uttrycksformer som utgångspunkt och redskap för att gestalta, kommunicera och utveckla kunskap inom olika ämnesområden
- Analoga och digitala verktyg och medier som främjar barns utveckling, lärande och digitala kompetens
- Olika teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i förskolan
- Språkstimulerande lärandemiljöers betydelse för en- och flerspråkiga barns utveckling och lärande
Särskild behörighet
97,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Vetenskapsteori för förskollärare,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspekti,
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser i förskola,
- 7,5 hp Matematik i förskolan, samt
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 2, 4, 6 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, aktivt deltagande i genomförande och utvärdering av gruppuppgift avseende lärandemål 1-3 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 7,5 hp, fältstudierapport med muntlig gruppexamination och skriftlig individuell examination avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1, HEM1 och FSR1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala