Kursplan - Företagsekonomisk forskningsmetod
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FOA307
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2015-02-04
Reviderad
2017-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
A review of literature on consumers' online purchase intentions
14(3), 215-233
Are consumers international? A study of CSR, Cross-Border Shopping Commitment and Purchase Intent among Online Consumers
DOI: 10.1080/08911762.2018.1528652.
Beyond the Standard Interview: The Use of Graphic Elicitation and Arts-based Methods
9(5), 547-570
Shadowing Software and Clinical Records: On the Ethnography of Non-Humans and Heterogeneous Contexts.
From the editors: Common method variance in international business research
41(2), 178-184
Coefficient alpha and the internal structure of tests.
16(3), 297-334
Selecting research Approaches and Research Designs: A reflective essay
17(2), pp. 99-112
Reflecting on Novice Qualitative Interviewer Mistakes
20(5), pp. 712-726
Can thinking youre skeptical make you more gullible? The illusion of invulnerability and resistance to manipulation
(pp. 52-64). Gothenburg: Sweden
Business Networks and Cooperation in International Business Relationships, volym 27
27(5), 1033-1053
The sustainability-age dilemma: A theory of (un)planned behavior via influencers
17(1), 127 - 139
Ten Standard Objections to Qualitative Research Interviews
25(2), pp. 147-173
Rationality vs. emotionality among online shoppers: The mediating role of experts as enhancing influencer effect on purchasing intent.
Does relationship psychic distance matter for the learning processes of internationalizing SMEs?
23(1), 30-37
Research interviews in cyberspace
8(1), pp. 47-62
The ethnography of infrastructures.
Social shopping website quality attributes increasing consumer participation, positive eWOM, and co-shopping: The reciprocating role of participation
24, 1-9.
Comparison of Quantitative and Qualitative Research Traditions: epistemological, theoretical, and methodological differences.
Böcker
Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches
Designing a qualitative study" pp. 42-68
ISBN: 1412995310
Research methods for business students
As e-book: ISBN: 9781292121949 look on google for best price.
ISBN: 9781292208787
Övrigt
Researching and writing a dissertation: an essential guide for business students
Only Chapter 2 Writing a critical review
E-book: Yins Case Study Research
URL: Länk
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten kunskaper om vetenskapliga metoder relevanta inom ämnesområdet, genom att träna kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökning och granskning av material, samt samarbetsförmåga genom grupparbete.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
1. diskutera olika vetenskapliga och metodologiska ansatser och uppvisa kunskap om deras styrkor och svagheter
2. planera och genomföra informationssökning
3. utvärdera och analysera olika typer av källor på ett källkritiskt sätt
4. genomföra ett grupparbete tillsammans med kollegor och aktivt bidra till att lösa uppgifter
5. kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister
6. granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete, samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna
7. genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande
Innehåll
Kursen ger en överblick över tillgängliga och relevanta forskningsmetoder och låter studenten utveckla sina färdigheter i att använda forskningmodeller och metoder för att stödja beslutsfattandet i organisationer.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska ges undantag på kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL2), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) [avser lärandemål 1, 3-7]
Inlämningsuppgift (INL3), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) [avser lärandemål 1-4]
Seminarium (SEM4), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) [avser lärandemål 1, 3-7]
Inlämningsuppgift (INL4), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) [avser lärandemål 1-4]
Seminarium (SEM5), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) [avser lärandemål 1, 3-7]
Slutbetyget beräknas som ett genomsnitt av betygen för de olika momenten. Alla delar måste vara avklarade för att ett slutbetyg ska ges.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 15 hp med EFO701 Management Theory and Research Methology och 15 hp EFO249 Introduction to Management and Research Methods.