Kursplan - Komplicerade tillstånd inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
BMA214
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap
ISBN: 9789144161389
Bäckenbotten och förlossningsskador: handbok för barnmorskor
ISBN: 9789177411406
Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv
ISBN: 9789147140312
Webbadresser
Bäckenbottenutbildning
URL: Länk
CTG & fosterövervakning. Ett interaktivt program för utbildning, träning och kunskapskontroll i CTG- och fosterövervakning
URL: Länk
Den internationella etiska koden för barnmorskor
URL: Länk
Förebyggande av depression under graviditet och efter förlossning
URL: Länk
Förlossningsrädsla, ARG-rapport nr 77
URL: Länk
Förlossningsrädsla, depression och ångest under graviditet. En systematisk översikt och utvärdering av medicinska, hälsoekonomiska, sociala och etiska aspekter
URL: Länk
Generisk kompetensmodell för barnmorskor i klinisk verksamhet
URL: Länk
Graviditetsregistrets Årsrapport 2023
URL: Länk
Kompetensbeskrivning för legitimerad barnmorska
URL: Länk
Komplikationer efter förlossning
URL: Länk
Mindfetalness - Det bästa för ditt ofödda barn.
URL: Länk
Mödrahälsovård, sexuell och reproduktiv hälsa, ARG-rapport nr: 76
URL: Länk
Neonatal HLR. Hjärt- lungräddning av nyfödda barn
URL: Länk
Referenslitteratur
Vårdmodeller med barnmorskekontinuitet: forskning och praktik med särskilt fokus på förlossningsrädsla
ISBN: 9789189480933
VÅRDMODELLER MED BARNMORSKEKONTINUITET. Forskning och praktik med särskilt fokus på förlossningsrädsla
(Elektronisk resurs)
ISBN: 9789189749405
URL: Omslagsbild
När barn föds döda: riktlinjer för professionellt omhändertagande
ISBN: 91-44-00640-3 ;
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården 2024
ISBN: 9789147149858
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper om komplicerade tillstånd inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, samt ytterligare fördjupa sin förmåga att kritiskt analysera, värdera och presentera aktuell forskning inom huvudområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 visa kunskap om komplicerade tillstånd inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
2 beskriva och värdera risker för komplikationer och beskriva åtgärder, undersökningar och behandlingar vid komplicerad graviditet, förlossning och puerperium som påkallar samarbete med andra professioner
3 handlägga livsuppehållande behandling av nyfött barn i simulerad situation
4 kritiskt analysera och reflektera omkring rutiner i vården inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
5 värdera etiska aspekter och förhållningssätt under komplicerade tillstånd inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
6 visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
7 kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur inom komplicerad förlossningsvård
Innehåll
Komplicerade obstetriska tillstånd, interventioner; instrumentella och manuella förlossningsoperationer
Bäckenbottenkomplikationer
Psykosocial obstetrik, särskilt förlossningsrädsla
Neonatala komplikationer, återupplivning vid asfyxi
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs SvB/Sv3 samt En B/En 6.
Examination
TEN1, Salstentamen, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter BMA213.