Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare i grundskolans årskurs 1-6
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SSA017
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Andraspråksinlärning
Läses i urval av läraren (ca 150 sidor)
ISBN: 9789144019956 (inb.)
The Handbook of Bilingualism and Multilingualism
Andra upplagan: Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell [2013] - 940 sidor ISBN 9781118941270 LIBRIS-ID:1345590 Följande kapitel läses Bialystok, Ellen The Impact of Bilingualism on Language and Literacy Development (s.624-648)
Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6
Läses i urval av läraren (ca 150 sidor)
ISBN: 9789185617340
Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
ISBN: 9789144137599
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Enligt lärarens urval (ca 150 sidor)
ISBN: 9789144076256
Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
ISBN: 9789144128948
Litteraciteter och flerspråkighet
Franker, Karin Gränsöverskridande arbete m elevers litteraciteter (s. 19-40) Basaran, Hülya; Gard Tobias Läslust och litteracitet i en digital tid (s.57-68) Freebody, Peter; Kindenberg, Björn Critical literacy - pedagogy, diversity and... (s.276-287)
ISBN: 9789147131358
Tankarna springer före-: att bedöma ett andraspråk i utveckling
ISBN: 9789147111749
Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk: språk, texter och samtal
Enligt lärarens urval (ca 100 sidor)
ISBN: 9789144137872
Artiklar
Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. Communicare, 4-9.
Tillgänglig i kursmodul på Canvas
URL: Høgskolen i Østfold
Translanguaging in Sweden: A critical review from an international perspective. System, 121, 1-23
URL: Länk
A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education, 38(2), 233-244.
Tillgänglig online via MDU:s bibliotek. (Tillgänglig i kursmodul på Canvas)
URL: A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden (tandfonline.com)
The reading development of Swedish L2 middle school students and its relation to reading strategy use. Reading Psychology, 40(8), 782-813.
Tillgänglig online via MDU:s bibliotek (Tillgänglig i kursmodul på Canvas)
Bedöma eller döma?: Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk forskning i Sverige, 15(2/3), 219-231.
Tillgänglig online via MDU:s bibliotek. (Tillgänglig i kursmodul på Canvas)
URL: DiVA portal
Webbadresser
Bygga svenska, bedömningsstöd och kartläggningsmaterial för svenska och svenska som andraspråk för grundskola årskurs 4–6
Tillgänglig i kursmodul på Canvas.
URL: Skolverket
Bygga svenska, bedömningsstöd och kartläggningsmaterial för svenska och svenska som andraspråk för grundskola årskurs F-3
Tillgänglig i kursmodul på Canvas
URL: Skolverket
Greppa flerspråkigheten
ISBN:9789175593166 LIBRIS-ID:m4mn3nm0kkb9brg8 Tillgänglig i kursmodul på Canvas
URL: Länk
Flerspråkighet - en forskningsöversikt
Följande avsnitt läses Axelsson Monika. Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren. (s.277-353). Tillgänglig i kursmodul på Canvas
URL: Vetenskapsrådet
Lärportalen, Läsförståelse med flera språk som resurs
Tillgänglig i kursmodul på Canvas
URL: Skolverket
Referenslitteratur
Lika eller lika möjligheter? Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige.
Tillgänglig online via MDU:s bibliotek. ( Tillgänglig i kursmodul på Canvas)
URL: Acta Didactica Norge
Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
ISBN: 978-91-44-05573-2
Möjligheter till lärande: andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv : Symposium 2022
Följande kapitel läses. Siekkinen, Frida (O)möjliga elevpositioner - vem är och vill vara svenska som andraspråkselev (s.133-145)
ISBN: 9789147146956
Nya språket lyfter, bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolan årskurs 1–6
ISBN: 9789175593432
URL: Skolverket
Språket och skolämnet svenska som andraspråk: om elevers språk och skolans språksyn
ISBN: 9789150626261
URL: Länk
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses Damber, Ulla Om tidig .. (s. 661-684) Nauclér, Kerstin Barns språkliga.. (s. 459-480) Håkansson, Gisela Utveckling o variation.. (s.151-168) Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena Bedömning i sv.. (s.685-724)
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Övrigt
Tillkommer: Lärarproducerat material och övningar Aktuella styrdokument Kompendium med övningstexter
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter för att undervisa elever i ämnet svenska som andraspråk i grundskolans årskurs 1-6.
Lärandemål
Kursen är indelad i fem teman:
- Ämnet svenska som andraspråk - en översikt,
- Språkstruktur,
- Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk,
- Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling, samt
- Bedömning av ett andraspråk i utveckling.
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
gällande Ämnet svenska som andraspråk - en översikt:
1. översiktligt beskriva framväxten av skolämnet svenska som andraspråk och dess sociolingvistiska kontext
gällande Språkstruktur:
2. redogöra för svenskans grundläggande grammatiska struktur och ljudstruktur i ett tvärspråkligt perspektiv
gällande Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk:
3. beskriva litteracitetsutvecklingens olika komponenter hos flerspråkiga elever samt planera undervisning som stöttar flerspråkig litteracitetsutveckling
4. planera andraspråksundervisning med utgångspunkt i texter i olika genrer inklusive skönlitteratur på ett sätt som gynnar språkutveckling
5. planera undervisning som bygger på teorier om flerspråkiga elevers lexikala utveckling
6. nämna grundläggande skillnader mellan andrapråksutveckling och specialpedagogiska behov hos andraspråkselever
gällande Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling:
7. redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv genom att använda centrala begrepp inom området
8. redogöra för didaktiska val och diskutera val av läromedel i andraspråksundervisning samt motivera dessa teoretiskt ur ett andraspråksperspektiv
gällande Bedömning av ett andraspråk i utveckling:
9. tillämpa grundläggande metoder för formativ analys och summativ bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling med utgångspunkt i skolans styrdokument
10. redovisa inlärningsgångar i den grammatiska utvecklingen hos andraspråkseleve
Innehåll
Ämnet svenska som andraspråk - en översikt:
- Skolämnet svenska som andraspråk
- Ämnets sociolingvistiska kontext samt ämnets kontext i svensk skola
Språkstruktur:
- Grundläggande svensk fonetik och grammatik i tvärspråkligt perspektiv
Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk:
- Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
- Andraspråksundervisning med utgångspunkt i textgenrer
- Teorier om ord- och begreppsutveckling
- Grundläggande skillnader mellan andrapråksutveckling och specialpedagogiska behov hos andraspråkselever
Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling:
- Centrala teorier om språkinlärning
- Språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Didaktiska val avseende undervisningsmetoder och läromedel
Bedömning av ett andraspråk i utveckling:
- Grundläggande metoder för formativ analys och summativ bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling
- Inlärningsgångar i den grammatiska utvecklingen hos andraspråkselever
Särskild behörighet
30 hp svenska för undervisning i årskurs 1-3 och/eller 4-6, eller motsvarande.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, seminariediskussion med skriftlig inlämning avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, uppgift avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 3 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 1 hp, prov avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, skriftlig salstentamen avseende lärandemål 7 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 9 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, sammanfattande inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 3-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala