Kursplan - Barnmorskans profession samt reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa i ett folkhälsoperspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA097
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Webbadresser
Agenda 2030 och globala målen
URL: Länk
Barnmorskans samtal om levnadsvanor en handledning
URL: Länk
Bäckenbottenutbildning
URL: Länk
Den internationella etiska koden för barnmorskor
URL: Länk
Diskrimineringslagen
URL: Länk
Disputerade barnmorskor i Sverige
URL: Länk
Generisk kompetensmodell för barnmorskor i klinisk verksamhet
URL: Länk
Jämställdhetsmyndigheten
URL: Länk
Kompetensbeskrivning för legitimerad barnmorska
URL: Länk
Mänskliga rättigheter
URL: Länk
Mödrahälsovård, Sexuell och Reproduktiv Hälsa
URL: Länk
Nationell strategi för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR)
URL: Länk
Nationella folkhälsomål och målområden
URL: Länk
Nationellt centrum för kvinnofrid
URL: Länk
The Swedish midwifery report 2021- The midwife´s role in implementing the sustainable development goals of the UN Agenda 2030
URL: Länk
Folkhälsan i Sverige 2024: ökar eller minskar ojämlikheten? Analys av ett urval av hälsotillstånd och förutsättningar för hälsa
URL: Länk
Folkhälsan i Sverige Årsrapport 2025
URL: Länk
Handbok för Sveriges ungdomsmottagningar
URL: Länk
Referenslitteratur
Jordemor, barnmorska och barnaföderska: barnafödandets historia i Sverige
ISBN: 978-91-7331-413-8
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården 2021
ISBN: 9789147141050
Nationell strategi för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR)
URL: Länk
SRHR-policy 2006
URL: Länk
Syfte
Kursen fokuserar på reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa och rättigheter i ett livs- och folkhälsoperspektiv och syftar till att studenten ska inhämta grundläggande kunskaper om barnmorskeprofessionen och huvudområdet, samt kunna söka och sammanställa vetenskaplig litteratur utifrån barnmorskans kompetensområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för barnmorskans profession och kompetensområde, historiskt, nationellt och globalt
2 relatera barnmorskans kompetensområde till egen personlig och professionell utveckling (PPU)
3 beskriva etiska aspekter och normmedvetet förhållningssätt inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
4 visa kunskap om relevanta styrdokument och författningar
5 visa kunskap om området reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, dess vetenskapliga grund, sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
6 identifiera och reflektera över vetenskapsteoretiska utgångspunkter, visa kunskap om forskningsprocessen, evidensbegreppet samt centrala begrepp och teorier relevanta för huvudområdet
7 analysera likheter och skillnader i kvinnors, mäns och familjers hälsa, livsvillkor och levnadsvanor nationellt och globalt med särskilt beaktande av folkhälsa och mänskliga rättigheter
8 visa kunskap om jämlikhet och jämställdhet, diskrimeringsgrunderna, mäns våld mot kvinnor samt våld i nära relationer
9 visa kunskap om reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi samt embryologi
Innehåll
Barnmorskeprofessionen och barnmorskans etiska kod
Personlig och professionell utveckling (PPU)
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa i ett folkhälsoperspektiv, nationellt och globalt, vilket
omfattar fysiologiska, psykologiska, sociala, transkulturella, genus-, jämställdhets- och
miljöaspekter
Kvinnors och mäns hälsa, levnadsvanor och livsvillkor i olika livsfaser, mäns våld mot kvinnor
samt våld i nära relationer
Huvudområdets vetenskapliga grund samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Forskningsprocessen, forskningsetik och evidensbegreppet
Begrepps- och teoriutveckling
Kvalitetskriterier för forskning
Reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi samt embryologi
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs SvB/Sv3 samt En B/en 6.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, Gruppuppgift, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FHA086